اپلاینس های کاربردی در ارتودنسی چه چیزهایی هستند؟

اپلاینس های کاربردی در ارتودنسی چه چیزهایی هستند؟

به ۷ مورد از سوال های مربوط به اپلاینس های فانکشنال در ارتودنسی دندان می پردازیم :

اکثر درمان های ارتودنسی در بین کودکان و بزرگسالان انگلیسی حاوی بریس های ثابت می باشد.

سن متوسط برای درمان حدودا ۱۲، یا در سنین نوجوانی می باشد. در چنین مرحله ای که شخص جوان رشد کرده، بریس ها می توانند رشد را تحت کنترل داشته و به موقعیت دندان های دائمی کمک کنند. و البته به هارمونی فانکشنال و زیبایی تقارن دندان ها کمکی کرده باشند.

حال منظور از این اپلاینس های فانکشنال چیست؟

حدود ۲۵% از کودکان و جوانان در انگلیس دندان های جلوزده دارند.

تحقیقات نشان داده که بیشتر احتمال اسیب این دندان هم در تصادفات می باشد. کودکانی که چنین مشکلی دارند، به آن اورجت یا مال اکلوژن کلاس ۲ هم گفته می شود که باید نزد متخصص ارتودنسی مراجعه کنند. به آن ها دو فاز درمانی توصیه می شود. اولین فاز درمانی باید اپلاینس های فانکشنال را شامل شود که ارتودنسی ثابت نیز میباشد.

اپلاینس های فانکشنال یا می توانند متحرک باشند یا ثابت. در مدل متحرک می توانند یایک بخش باشند یا دوبخش. نیاز است تمام وقت روی دندان ها باشند.

مگر برای زمانی که بخواید غذا بخورید یا ورزش می کنید یا می خواهید مسواک بزنید.

اپلاینس های فانکشنال بایت را با تغییر رابطه بین دندان های بالا و پایین تغییر می دهند. این درمان شامل ارتودنسی ثابت می باشد که نظم بین دندان ها را بهبود بخشیده و یک بایت ایده ال می سازد.

چند نوع اپلاینس فانکشنال می باشد؟

مدل های متفاوتی هستند. اما چیزی که در انگلیس گسترده تر است، Twin Block است که بخاطر دوپارت بودنش اینگونه نامیده شده. زمانی که به دندان ها کلیپ می شود، بخش پاینی به بخش بالایی فیت شده و به فک پایینی کمک می شود به سمت جلو بیاید.

آیا بریس هایا فانکشنال شکل صورت را تغییر می دهند ؟

به گفته جراح دهان فک و صورت، بله.

این اپلاینس های کاربردی می توانند شکل صورت و فرم آن را تغییر دهند.

بسته به سایز فک بالا و پایین، مدل که دندان ها روی هم بایت دارند، مد نظر می باشد. زمانی که اولین فاز درمانی کامل شد، دندان های جلوزده بالا روی دندان های پایینی شامل برجستگی می باشند.

چه مدت باید بیمار این بریس های فانکشنال را بپوشد ؟

معمولا حدود یک سال. در این مدت هم باید نزد متخصص ارتودنسی مراجعه کند.

این اپلاینس ها چقدر موثر می باشند؟ آیا امکانش هست موفقیت امیز هم نباشند؟

معمولا تاثیرگذارند چون برای ان هایی که برایشان بهتر است تجویز می شود.

به آن درمان interceptive هم گفته می شود. طبق پژوهش های صورت گرفته، این درمان ارتودنسی برای دندان های بالایی جلویی نشان می دهد که یک واحد درمان برای این اپلاینس ها، احتمال موفقیت بالایی در ارتباط بین دندان های فک بالایی و پایینی دارد. فاز دوم درمان هم در مورد بریس های فیکس باعث می شود دندان ها صاف و یکدست تر باشند.

چه مدت باید اپلاینس ها را استفاده کرد؟

باید تا یک مدت ممکن از آن ها استفاده کرد بجز زمان ورزش کردن و شناکردن. کاربرد محافظ دهان هم در ورزش توصیه می شود.

بعد از اتمام دوره استفاده از این اپلاینس ها، تغییراتی در چهره رخ می دهد؟

همیشه باید مراقبت دندان ها را در پیش گرفت؛ مسواک زدن و نخ دندان کشیدن. اما خصوصا که تحت درمان ارتودنسی باشید. و البته باید این اپلاینس ها را تمیز نگه دارید.