بهترین جراح بینی ترمیمی

ما در این مقاله سعی داریم شما را با بهترین جراح بینی ترمیمی آشنا کنیم. جراحی زیبایی بینی یکی از جراحی هایی است که تاثیر زیادی در ظاهر بینی و سبک زندگی افراد و یا حتی اعتماد به نفس افراد می گذارد اما ممکن است بعد از عمل، بینی با ایراداتی مواجه شود که جلوه زیبایی به چهره فرد ندهد و باعث ناراحتی افراد می شود که در این صورت عمل بینی ترمیمی می تواند راهی برای جبران آن باشد. برای آشنا شدن بیشتر با بهترین جراح بینی ترمیمی با ما همراه باشید.

عمل ترمیم بینی چیست ؟

جراحی ترمیمی بینی با نام عملی Revision Rhinoplasty شناخته می شود. این عمل به دو نوع تقسیم می شود :

  • گروه اول شامل مواردی است که فرد در اثر یک حادثه یا سانحه دچار نقص در تمام یا قسمتی از بافت بینی خود می شود. در این صورت نیاز به ترمیم و بازسازی بینی دارد که جراح پلاستیک اقدام به ترمیم یا بازسازی بافت بینی می کند که نیازمند عمل های جراحی متعدد و پیچیده ای است.
  • گروه دوم عمل های ترمیمی بینی که شایع تر و مصطلح تر است به معنی عمل ثانویه یا رتوش بینی است. در این نوع عمل، فردی یک بار عمل جراحی زیبایی بینی را انجام داده و حال به دلایل مختلفی از فرم بینی و عملکرد بینی خود ناراضی است و احساس می کند نیاز به عمل مجدد دارد. می توان گفت که این عمل از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به عمل اولیه برخوردار است و کار جراحی دشوارتر است چرا که بافت بینی در عمل ابتدایی دستخوش تغییراتی شده که کار را برای جراح ترمیم بینی سخت تر می کند.

 

عمل جراحی ترمیمی بینی چگونه انجام می شود ؟

با استفاده از پیشرفته ترین روش های جراحی بینی ترمیمی جراح تلاش می کند تا بینی را باز طراحی کند به همین دلیل ظاهر بینی طبیعی شده و عملکرد آن اصلاح می شود و بینی به تقارن رسیده است و نسبت به اجزای صورت هماهنگی خود را به دست می آورد. برای انجام این کار پزشک باید غضروف استخوان بینی را تغییر شکل دهد اما در عرض چند هفته مانند بینی بازسازی شده و بینی جدید شکل بگیرد. دوره بهبودی جراحی زیبایی بینی ثانویه بیشتر از دوره بهبودی جراحی قبلی طول نخواهد کشید. مانند جراحی اولیه بعد از عمل مقداری کبودی و تورم ایجاد خواهد شد اما در عرض چند هفته مانند جراحی های دیگر فروکش خواهد کرد.

روش های جراحی ترمیمی بینی

عمل ترمیمی بینی در هر فرد متفاوت است. امکان دارد بعد از عمل اول مشکلاتی در یک سوم فوقانی میانی بین و نوک بینی اتفاق بیفتد. جراحی ثانیوه با هدف از بین رفتن این مشکلات برای هر بیماری برنامه ریزی می شود. جراحی ترمیمی بینی را می توان تحتد بیهوشی عمومی یا تزریق بی حسی موضعی و داروی آرام بخش انجام داد. جراحجی ثانویه طولانی تر از جراحی اولیه است و بعضی اوقات 4 ساعت یا بیشتر زمان می برد اما عمل بینی 1 تا 2 ساعت طول می کشد. هدف از جراحی ترمیمی بینی بازیابی عملکرد و ساختار بینی است. جراح در بعضی موارد تلاش می کند که بینی را دوباره با پیوند غضروف یا برداشتن غضروف متقارن کند و در صورت لزوم غضروف اضافی از سپتوم، گوش یا یکی از دنده های بیمار گرفته می شود.

زمانی که غضروف کافی در عمل اول برداشته نشده است راحت تر می توان مشکل را اصلاح کرد زیرا جراح می تواند غضروف اضافی را به سادگی بردارد. لازم است که در جراحی ترمیمی غضروف برای باز کردن مجرای عبور هوا یا تغییر شکل و متناسب ساختن بینی اضافه شود. جراج برش های جراحی ترمیمی را داخل بینی یا زیر بینی بین سوراخ های بینی ایجاد می کند. رینوپلاستی بسته تهاجم کمتری نسبت به رینوپلاستی باز دارد و کمتر به بافت آسیب می زند زیرا جراح فقط روی ناحیه هایی را باز می کند که نیاز به اصلاح دارد و در روش باز برش وسیع تری ایجاد می شود و ساختارهای نگهدارنده بینی بیشتر از هم جدا و متصل می شود. اگر جای زخم عمل قبلی مانده باشد روش باز ایمن تر است. بعضی از جراحان عمل باز را ترجیح می دهند زیرا ساختار بینی مشخص تر و در دسترس تر است و موارد پیچیده را بهتر می توان مشاهده کرد و متوجه شد.

مشکلاتی که نیاز به جراحی ترمیمی بینی یا عمل دوباره بینی دارند :

  • انسداد راه هوایی بینی
  • افتادگی غضروف یا استخوان بینی
  • مصنوعی شدن ظاهر بینی
  • افتادگی دریچه خارجی و داخلی بینی
  • بدتر شدن تقارن بینی
  • کاهش و یا افزایش ناکافی ارتفاع خلفی بینی
  • شکل دادن ناقص بینی
  • کوچک شدن و یا بزرگ شدن بیش‌ازحد نوک بینی
  • باریک شدن بیش‌ از حد نوک بینی
  • ایجاد بافت ضخیم اسکار به‌صورت داخلی و یا خارجی
  • کاندیدای مناسب برای جراحی ترمیمی بینی

بعضی اوقات مشکلات تنفسی ناشی از رینوپلاستی اولیه جزئی هستند و به راحتی می توان آن هار ا اصلاح کرد اما اگر بعد از عمل جراحی بینی اختلال عمده ای در بینی به وجود آمده باشد برای ترمیم بینی به تخصص و مهارت بیشتری نسبت به جراحی اولیه نیاز است زیرا که آناتومی طبیعی و ساختار بینی دستخوش تغییرات شده است. بافت های ساده که قبل از جراحی وجود داشتند با بافت اسکار پر شده اند و در نتیجه تغییر موقعیت غضروف و استخوان باقی مانده دشوار خواهد.

 

چرا بینی برای بار دوم جراحی می شود ؟

جراحی اولیه بینی و انتخاب یک جراح پلاستیک بسیار مهم است و در نتیجه تاثیر زیاد در عمل بینی دارد. گاهی اوقات به دلیل عدم تجربه جراح و یا در بعضی از موارد به دلیل احتیاط نکردن بیمار در انجام مراقبت های بعد از عمل بینی مشکلاتی به وجود می آید که باعث می شود فرد برای بار دوم اقدام به جراحی بینی کند. مهم ترین مشکلاتی که امکان دارد در نتیجه جراحی نامناسب به وجود بیاید عبارتند از :

بسته شدن راه تنفس از بینی : بعضی اوقات به دلیل عدم تجربه یا تخصص پزشک در جراحی بینی اولیه به ساختمان بینی و تنفس بیمار آسیب وارد می شود. این موضوع باعث می شود که فرد با مشکلات تنفسی از جمله خس خس کردن در هنگام نفس کشیدن یا متوجه نشدن بوی محیط اطراف مواجه شود. بسته شدن راه بینی و صدا دادن بینی هنگام نفس کشیدن باعث می شود که فرد برای عمل دوم اقدام کند.

ظاهر غیر طبیعی و افراط در تغییرات : مهم ترین هدف از عمل بینی زیبایی طبیعی فرد و رفع نواقص ظاهری بینی است. متاسفانه بعضی از پزشکان به دلیل آگاه نبودن از علم پزشکی زیبایی شناسی دست به انتخاب مدل هایی می زنند که فرد بعد از چند سال متوجه می شود که فرم بینی بسیار مصنوعی است. بعضی از مدل های بینی برای همه افراد مناسب نیست. به طور مثال آقایی با اجزای چهره مردانه بینی عروسکی داشته باشد یا خانمی با اجرای چهره درشت و بینی گوشتی جراحی بینی فانتزی و یا نیمه فانتزی را تجربه کرده باشند. افراط در تغییرات و غیر طبیعی کردن بینی باعث می شود که فرد تصمیم به عمل بینی دوباره بگیرد.

افتادگی نوک بینی : در بعضی از مواقع پزشک به درستی غضروف های بینی را تقویت نکرده است و نوک بینی بعد از مدتی دچار افتادگی می شود و ظاهر نامناسبی را برای فرد ایجاد می کند. به همین علت عمل ترمیمی بینی انجام می شود.

باقی ماندن قوز بینی بعد از عمل : بعضی از افراد بعد از عمل متوجه می شوند قوز بینی آن ها در عمل رفع نشده است و ظاهر بینی آن ها نا زیبا است. ترمیم بینی به برفع قوز باقی مانده از عمکل اولیه کمک می کند.

عدم تقارن سوراخ های بینی : اکثر افراد قبل از عمل بینی این دغدغه را دارند که سوراخ های بینی آن ها با هم یکسان شود. گاهی این کار امکان پذیر نیست اما یک جراح خوب بینی می تواند تا بیشترین حد ممکن سوراخ ها را شبیه به یکدیگر عمل کند. عدم تقارن سوراخ ها به قدری زیاد است که فرد ناچار به انجام رینوپلاستی ترمیمی می شود.

بزرگ باقی ماندن بینی یا نوک آن بعد از عمل : بعضی از افراد برای کوچک کردن بینی دست به عمل می زنند اما به دلیل مهرت نداشتن پزشک بینی به اندازه کافی کوچک نمی شود و ممکن است فرم زیبایی هم داشته باشد راینوپلاستی ثانویه به رفع این مشکل کمک می کند.

باریک شدن بیش از حد تیغه بینی : باریک شدن بیش از حد تیغه بینی بیشتر در بینی های استخوانی اتفاق می افتد که یکی از مشکلات نامتعارف بودن شکل بینی به حساب می آید از نظر تنفسی برای فرد مشکل ایجاد می کند. در رینوپلاستی ترمیمی پزشک با تقویت غضروف ها این مشکل را رفع می کند.

 

بروز اسکار داخلی یا خارجی : یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که از جراحی نامناسب بینی به وجود می آید اشکار یا زخم های داخلی و خارجی است که باعث بروز آمدگی یا فرورفتگی ها روی بینی می شود و ظاهر بینی را نازیبا می کند که پزشک یا جراح دوم باید این مشکل را برطرف کند.

انحراف تیغه بینی : انحراف تیغه بینی یا کج شدن بینی بعد از عمل یکی از مشکلات رایجی است که امکان دارد ناشی از جراحی توسط پزشک غیر متخصص باشد و هم عدم مراقبت بیمار. گاهی وارد شدن ضربه بعد از عمل بینی باعث کج شدن استخوان آن می شود. به همین دلیل فرد برای بار دوم اقدام به جراحی زیبایی می کند.

فاصله زیاد سوراخ های بینی : رعایت نکردن تناسب در عمل بینی و عدم تسلط بر زیبایی شناسی از سوی جراح موجب می شود که فاصله های میان سوراخ های بینی زیاد شود و فرد احساس ناخوشایندی از بینی خود داشته باشد. عمل Revision Rhinoplasty به رفع این مشکل کمک بسزایی خواهد کرد.

فیبروز بینی : زمانی که جراحی انجام می شود در واقع پوست دچار آسیب می شود. برای ترمیم این آسیب بافتی تشکیل می شود که فیبروز نام دارد. بافت فیبروز بافت بسیار مهمی برای ترمیم نقاط آسیب دیده بدن است. اما در جراحی بینی، و عموماً جراحی بینی گوشتی، اگر بینی بیش از حد کوچک شود، بدن برای ترمیم جای زخم بافت فیبروزی بیش از حد نرمال تشکیل می دهد. این امر باعث می شود که بینی گوشتی بعد از عمل دچار گوشت اضافه شود یا اندازه بینی بزرگ تر از قبل جراحی شود.

بالا و پایین بودن پره ها بینی بعد از عمل : یکی دیگر از مشکلات رایج بعد از عمل نامتناسب و بالا و پایین بودن پره های بینی است. این مشکل ناشی از عدم رعایت تقارن در هنگام جراحی و تسلط نداشتن به جراحی پلاستیک است. در عمل رتوش بینی این مشکل قابل حل شدن خواهد بود.

حالت گیره ای بینی : دلیل دیگری که بیماران ممکن است برای رتوش بینی مراجعه کنند، فرورفتگی غضروف های کناری بینی است به خصوص هنگام تنفس که به اصطلاح حالت Pinch یا گیره ای پیدا می کند.

دوران بهبود در بینی ترمیمی چگونه است ؟

مراقبت‌های بعد از عمل بینی مشابه عمل اولیه است. تامپون بینی ورم و خونریزی پس از جراحی را کاهش می‌دهد، اما بیمار تا زمان خارج کردن تامپون، نمی‌تواند از راه بینی نفس بکشد. جراح برای کاهش درد پس از جراحی مسکن تجویز می‌کند. ممکن است بیمار پس از جراحی حالت تهوع داشته باشد، در این صورت بیمار باید از قبل به جراح و متخصص بیهوشی هشدار دهد تا داروهای ضدتهوع برایش تجویز شود. احتمال دارد بینی تا چند روز خونریزی داشته باشد. قرار دادن کمپرس سرد روی پیشانی، ورم را کاهش می‌دهد.

 

همچنین بهتر است بیمار سر را در هفته اول پس از جراحی بالا بگذارد و به مدت 8 ـ 6 هفته مراقب باشد که ضربه یا صدمه‌ای به بینی وارد نشود. گرفتن بینی نیز به مدت دو تا سه هفته پس از هر نوع عمل بینی ممنوع است. بااین حال راه‌های عبور هوای بینی باید به محض برداشتن تامپون تمیز شود، پس از این کار احسس گرفتگی بینی و نیاز به گرفتن بینی به شدت کاهش می‌یابد. از بیمار خواسته می‌شود که سه تا هفت روز بعد برای باز کردن بخیه و گچ بینی به کلینیک مراجعه کند. در این زمان بینی هنوز قدری متورم است، البته بخش اعظم ورم پس از دو هفته فروکش می‌کند.

کلام آخر

قبل از انجام عمل بینی ترمیمی سعی کنید بهترین پزشک و بهترین جراح بینی ترمیمی را انتخاب کنید و با آگاهی کامل و با جست و جو و پرس از افراد با تجربه دست به انجام عمل بینی ترمیمی بزنید. ممنون که تا ادامه مقاله بهترین جراح بینی ترمیمی همراه ما بودید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.