تا چه مدت چسب باید روی بینی بماند ؟

ما در این مقاله سعی داریم شما را با تا چه مدت چسب باید روی بینی بماند ؟ آشنا کنیم. امروزه جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی است. بینی یکی از مهم ترین اجزای صورت است که باعث زیبایی افراد می شود و اعتماد به نفس افراد را افزایش می دهد. اکثر افراد به دنبال زیبایی و زیباتر شدن هستند که با پیشرفت علم پزشکی این امکان پیدا کرده است که مهم ترین عضو ظاهری بدن دچار تغییر شود. حال سوال این است که تا چه مدت چسب باید روی بینی بماند ؟ که برای آشنا شدن بیشتر با ما همراه باشید.

عمل بینی چیست ؟

جراحی بینی یا عمل بینی نوعی عمل محبوب و دوست داشتنی برا بسیاری از افراد به خصوص جوانان است. انسان ها زیبا هستند و زیبایی را دوست دارند و خواستار زیباتر شدن هستند. یکی از اعضایی که در زمینه زیبایی بسار مورد توجه افراد است بینی است. عمل بینی نسبت به عمل های دیگر طرفدار زیادی دارد. همه افراد نیاز به زیبا دیده شدن دارند و این زیبایی را از روش های مختلفی ایجاد می کنند. مثلا برای زیبا ترشدن صورت از لوازم آرایش استفاده می کنند تا عیب های ظاهری آن را بپوشانند.

این جراحی بسته به نوع بینی فرد و تشخیص جراح پلاستیک به روش های مختلفی انجام می شود. در این عمل با ایجاد برش هایی در بینی جراح پلاستیک در استخوان ها و غضروف های بینی تغییر ایجاد می کند و فرم بینی را تغییر می دهد. جراحی رینوپلاستی شامل جراحی بینی ترمیمی است که در این جراحی جراح پلاستیک به ترمیم بینی و بازسازی فرم بینی که قبلا جراحی شده می پردازد. عمل جراحی بینی ترمیمی امکان دارد یک عمل طولانی باشد و امکان دارد در این جراحی فرد به پیوند غضروفی نیاز داشته باشد که برای این کار از غضروف های گوش گرفته می شود و بینی پیوند زده می شود.

 

دلایل انجام جراحی بینی

بینی یکی از اعضای اصلی صورت است که در زیبایی و جذابیت بسیار تاثیر گذار است زیرا بینی در مرکز صورت و مرکز توجه قرار دارد. این زیبایی می تواند از نظر هر فردی متفاوت باشد. بینی های انحراف دار، گوشتی و بزرگ جزئی از ایراداتی است که امروزه بسیار مطرح می شود. موثرترین راه برای رهایی از این مشکلات انجام جراحی بینی یا عمل بینی می باشد. عمل بینی یا رینوپلاستی یکی از عمل های زیبایی پرطرفدار در دنیا است. که برای زیبا سازی بینی و رفع ایرادات آن انجام می شود. تعداد زیادی از افرادی که جراحی بینی انجام می دهند به دلیل زیباتر شدن آن این کار را انجام می دهند.

عمل بینی می تواند انحراف، پولیپ، شکستگی، کج بودن و سپتوم بینی را درمان کند. تعداد افرادی که عمل بینی انجام می دهند روز به روز افزایش می باید. یکی از دلایل آن به خاطر بیماری های مربوط به بینی و بیشتر به دلیل افزایش ضریب نفوذ اعمال زیبایی در بین افراد است.

تاریخچه عمل بینی :

بینی در مرکز صورت انسان است به دلیل اینکه باید همه اجزای چهره با هم تناسب داشته باشند زیبایی بینی اهمیت خاصی پیدا کرده است. عمل بینی از همان اول به این صورت مدرن و پیشرفته نبوده است. تاریخچه عمل بینی به بیش از هزار سال قبل بر می گردد. اولین کشوری که جراحی بینی را انجام داد کشور هند قدیم بود. مجازات کسانی که دزدی می کردند این بود که نوک یا کل بینی آن ها قطع شود. شخصی به نام سوشروتا بینی این افراد را به کمک پوست پیشانی ترمیم می کرد. در زمان قدیم اتفاقاتی مانند گاز گرفته شدن بینی توسط حیوانات وحشی و جنگ باعث می شد فرد کل بینی اش را از دست بدهد. این پزشک هندی با آن روش بینی آن ها را عمل می کرد.

در قرن 16 میلادی یک جراح ایتالیایی برای کسی که در جنگ بینی خود را از دست داده بود پوست بازویش را به بینی اش پیوند زد تا خون از راه پوست به بینی جریان پیدا کند. این روش بسیار خشن و چندش آور است اما در آن زمان تحول بزرگی در زمینه علم پزشکی رخ داد. بسیاری از افراد این جراح ایتالیایی را پدر جراحی بینی در دنیا می دانند.

تاثیر عمل بینی در ظاهر :

عمل بینی برای از بین رفتن بیماری ها و زیباتر شدن ظاهر بینی است که عمل بینی در ظاهر افراد می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

  • عمل بینی می تواند باعث تغییر سایز بینی شود.
  • با عمل بینی می توانید قوز بینی خود را از بین ببرید.
  • عمل بینی باعث تغییر در سایز سوراخ های بینی شود.
  • جراحی بینی باعث تغییر ظاهر بینی های گوشتی و استخوانی شود.
  • جراحی بینی می تواند باعث برطرف شدن انحراف و پولیپ بینی می شود.

سن مناسب برای جراحی بینی چه سنی است ؟

هنگامی که به سن بلوغ برسیم تغییرات در ظاهر و صورت افزایش می باید. این تغییرات باعث می شود افراد احساس نازیبایی کنند و به دنبال عمل های زیبایی باشند. یکی از مواردی که به سرعت تصمیم به تغییر آن می گیریم بینی است. تغییرات ناگهانی در سن بلوغ باعث می شود عمل بینی در بین نوجوانان بیشتر رواج داشته باشد اما برای عمل بینی باید صبر کنیم که صفحات رشد بینی بسته شود. این صفحات در دختران 15 سالگی و در پسران 17 سالگی است. بهترین زمان برای عمل بینی در دختران 16 سالگی و در پسران 17 سالگی می باشد. اگر می خواهید عمل بینی انجام دهید باید بعد از بسته شدن صفحات رشد بینی این کار را انجام دهید.

بینی های استخوانی یا گوشتی چه ویژگی هایی دارند ؟

برای دیدن نتیجه در بینی های گوشتی باید صبور باشید زیرا دوران بهبود بینی و دیدن بینی جدید نیاز به زمان زیادی دارد. بینی های استخوانی در مقایسه با بینی های گوشتی نتیجه بهتر و زودتری را نشان می دهد. بینی هایی که پوست نازکی و غضروف سفت و محکمی دارد استخوانی هستند. بینی های استخوان برای برطرف کردن قوز روی بینی و برآمدگی های آن به سمت عمل های زیبایی می روند.

بینی گوشتی دارای پوست ضخیم تری هستند و غضروف ضعیف و نرم تر و نوک پهن و بزرگی دارند و غدد چربی روی بینی وجود دارد. عمل بینی گوشتی باعث برطرف شدن افتادگی نوک بینی می شود و پهن بودن نوک بینی رتا از بین می برد. عمل بینی برای بینی های استخوانی راحت تر انجام می شود. بینی استخوانی به دلیل داشتن غضروف محکم تراشیدنش و فرم دادن آن آسانتر می شود.

 

مدل های عمل بینی

جراحی بینی به سه دسته جراحی بینی طبیعی، عمل بینی فانتزی یا عروسکی، عمل بینی نیمه فانتزی تقسیم می شود. هر کدام از این نوع مدل ها به نوع بینی و تناسب آن ها با چهره افراد بستگی دارد.

عمل بینی طبیعی : این نوع عمل بینی برای از بین بردن عیب های ظاهری و حفظ کردن ظاهر طبیعی بینی انجام می شود. این نوع عمل بینی در بین آقایان بیشتر رواج دارد. به غیر از حفظ عملکرد تنفسی بینی و ظاهر طبیعی آن مورد عمل قرار می گیرد.

عمل بینی فانتزی یا عروسکی : جراحی بینی با هدف کوچک کردن سایز بینی انجام می شود عمل بینی فانتزی نامیده می شود. در این نوع عمل باید پزشک زیبایی تخصص و تجربه داشته باشد. کوچک شدن سایز بینی می تواند مشکلات تنفسی به وجود بیاورد. این تغییر سایز و بالا رفتن نوک بینی باعث تغییر زاویه بینی بینی و لب می شود. اگر این تغییر زاویه زیاد باشد بینی حالت خوکی شده و مشکلات تنفسی به وجود می آورد.

عمل بینی نیمه فانتزی : عمل بینی نیمه فانتزی ویژگی و خصوصیت های هر دو را دارا است. با اینکه نتیجه کار شما یک بینی طبیعی است اما داشتن مقداری قوس روی بینی نشان می دهد شما عمل زیبایی بینی انجام دادید. این نوع عمل بیشتر در بین خانم ها رواج پیدا کرده است.

اقدامات قبل از عمل بینی :

  • برخی از قرص های مسکن باعث افزایش خونریزی می شود. قرص هایی مانند آسپرین و پروفن این تاثیر را دارند. پیشنهاد می شود استفاده از این قرص ها را از دو هفته قبل از عمل بینی متوقف کنید.
  • توصیه می شود از دو هفته قبل از جراحی بینی مصرف دخانیات مثل سیگار و قلیون را کم و در صورت امکان قطع کنید.
  • در روزهای نزدیک به عمل بینی مراقب سلامتی خود باشید که سرماخوردگی پیش نیاید. اگر به سرماخوردگی دچار شدید عمل بینی را باید عقب بیندازید.
  • هشت ساعت قبل از عمل بینی باید ناشتا باشید. بنابراین از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. اگر ناشتا نباشید، مواد بیهوشی اثر حالت تهوع را به همراه خواهد داشت.

عوارض جراحی بینی :

عمل بینی مانند سایر عمل های دیگر می تواند دارای عوارضی است که در ادامه به عوارض عمل بینی می پردازیم.

  • درد که با مصرف قرص های مسکن مثل استامینوفن میتوان به کاهش درد کمک کرد.
  • ورم یکی از عوارض شایع بین افراد است. کسانی که عمل زیبایی بینی انجام داده اند با قرار دادن کیسه یخ می تواند به کاهش این ورم کمک کرد. مقدار بیشتر ورم بعد از دو هفته از عمل بینی فروکش میکند. مقدار جزئی ورم که در بینی میماند تا شش ماه بعد از عمل از بین می رود.
  • کبودی زیر چشم و ناحیه اطراف بینی بعد از عمل بینی بسیار شایع است. این علامت کمی بعد از عمل بینی از بین می رود.
  • ماندن جای زخم و بخیه روی بینی.
  • تغییر رنگ پوست بینی.
  • خون دماغ شدن.
  • بی حسی در ناحیه بینی.
  • کج شدن بینی و مشکلات تنفسی می باشد.
  • در برخی از عوارض بینی نیاز به عمل مجدد پیدا می کند.

مراقبت های بعد از عمل بینی

در ادامه با مراقبت های بعد از جراحی بینی آشنا می شوید.

  • بعد از جراحی بینی باید به صورت درازکش استراحت کنید. به طوری که سر بالاتر از شانه قرار بگیرد.
  • جراح برای حفظ شکل بینی و محافظت از آن برای شما گچ بینی استفاده می کند. این گچ بعد از یک هفته برداشته می شود.
  • برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید. این کار نیاز به نفس بیشتر دارد که به بینی شما فشار بیشتری وارد می کند.
  •  در زمانی که در بینی شما پد قرار دارد و پانسمان دارید، با دهان نفس بکشید.
  • از غذاهای مایع و پوره شده استفاده کنید. چرا که جویدن و گاز زدن برای شما سخت خواهد بود.
  • از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید. فیبر موجود در آن باعث ایجاد یبوست نمی شود.
  • سعی کنید به آرامی مسواک بزنید و به لب بالا فشار وارد نکنید.
  • تا یک ماه بعد از عمل بینی از عینک استفاده نکنید. استفاده از عینک به بینی شما فشار وارد می کند. ممکن است روی شکل بینی تان تاثیرگذار باشد.
  • زمانی که بینی شما پانسمان دارد ایستاده زیر دوش قرار نگیرید.
  • تا دو هفته بعد از عمل بینی سر خود را بالا نگه دارید. شب ها هنگام خوابیدن زیر سر خود از چند بالش استفاده کنید. این کار از خونریزی جلوگیری میکند. به کاهش ورم نیز کمک میکند.
  • سعی کنید برای بروز احساسات کمتر فشار وارد کنید، به آرامی بخندید.
  • از آناناس بیشتر استفاده کنید. این میوه به بهبود زودتر جای بخیه و زخم کمک می کند و برای کاهش درد و ورم بسیار موثر می باشد.
  • روش صحیح چسب زدن به بینی را از جراح خود بپرسید. صحیح چسب نزدن بینی موجب بد حالت گرفتن و کج شدن آن می شود.
  • بعد از ترخیص، از بیمارستان مراقبت هایی که در منزل انجام می دهید میتواند دوره نقاهت را برای شما راحت تر و کوتاه تر کند.
  • حتما روی تخت دراز بکشید و سرتان را بالاتر از شانه قرار دهید. این کار باعث کاهش خونریزی می شود.
  • از گاز زدن و جویدن غذا خودداری کنید. این کار به بینی شما فشار وارد می کند و باعث خونریزی می شود.
  • از انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش خودداری کنید. اما بعد از طی شدن سه تا چهار هفته می توانید فعالیت خود را مجددا آغاز نمایید.
  • زمانی که بینی شما دارای پانسمان است برای حمام کردن ایستاده زیر دوش قرار نگیرید.

 

تا چه مدت چسب باید روی بینی بماند ؟

چسب زدن بعد از عمل بینی تا سه هفته به کاهش تورم بینی کمک می کند. در بعضی مواقع چسب زدن تا 2 ماه امکان دارد دامه داشته باشد. چسب زدن برای بعضی ها ممکن است حساسیت ایجاد کند و در صورت استفاده کردن از چسب دچار جوش و کهیر شوند به همین دلیل باعث می شود که افراد کمتر از چسب استفاده کنند. توصیه می شود افرادی که پوست ضخیمی دارند مدت بیشتری از چسب استفاده کنند.

کلام آخر

عمل بینی یک از پرطرفدارترین عمل ها محسوب می شود و شاید شما هم خواهان این عمل باشید. قبل از انجام عمل بینی از افراد با تجربه کمک بخواهید و با اطلاعات کافی دست به انجام این کار بزنید. ممنون که تا ادامه مقاله تا چه مدت چسب باید روی بینی بماند ؟ همراه ما بودید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.