رینوپلاستی چیست ؟

ما در این مقاله سعی داریم شما را با رینوپلاستی چیست ؟ آشنا کنیم. امروزه جراحی بینی یا رینوپلاستی یکی از عمل های است که طرفدار زیادی دارد. بینی عضوی در صورت است که باعث زیبایی در کل صورت می شود و اعتماد به نفس افراد را افزایش می دهد. بعضی از افراد برای ظاهر زیبا و یا برای مشکلات تنفسی مانند انحراف بینی، پولیپ دست به انجام عمل بینی می زنند. با ما همراه باشید.

رینوپلاستی چیست ؟

رینوپلاستی یا جراحی زیبایی در لغت از دو کلمه رینو و پلاستی تشکیل شده است. رینو به معنای بینی و پلاستی به معنای اصلاح یا زیبا کردن است. این جراحی قدمت تاریخی زیادی دارد و حدود 2000 سال قبل افراد زیادی در هندوستان محکوم به مجازات قطع بینی می شدند. در ان زمان برای اصلاح این مشکل از صمغ و موم استفاده می کردند. در آغاز قرن 19 یک افسر بریتانیایی این روش را از هندیان آموخت و برای بهبود سربازان آسیب دیده در جنگ استفاده کرد. قدمت رینوپلاستی مدرن به 50 تا 60 سال قبل و بعد از جنگ جهانی دوم بر می گردد. در ایران از دهه 40 شمسی اقدام به جراحی زیبایی بینی شد. بعداز انقلاب اولین گروهی که اقدام به جراحی بینی کردند متخصصین گوش و حلق و بینی بودند. در حال حاضر تعداد افراد عمل زیبایی در ایران روز به روز افزایش یافته که متاسفانه در سطح جهانی رکورد شکن است.

 

رینوپلاستی چگونه انجام می شود ؟

رینوپلاستی بین 90 دقیقه تا 3 ساعت انجام می شود. در بیشتر موارد متخصص بیهوشی از بیهوشی عمومی برای این جراحی استفاده می کند. می توان از بی حسی موضعی و آرام بخش هم برای بیمار استفاده کرد. بعد از جراحی نیاز به بستری بیمار به مدت یک تا دو روز در بیمارستان باشد.

با پزشک خود مشورت کنید و درباره مشکلات و خطرات جراحی بینی  مراقبت های بعد از جراحی بینی با پزشک صحبت کنید. آگاه شدن از پیچیدگی های جراحی می تواند تاثیر زیادی در ذهنیت فرد داشته باشد. عکس هایی از قبل و بعد از جراحی بینی پزشک مشاهده کنید. بیهوشی عمومی در روز جراحی در بیشتر موارد انجام می شود ولی تصمیم برای بیهوشی بستگی به جراح و ترجیح و شرایط بیمار دارد.

بی حسی موضعی و تزریق آرام بخش برای آرامش بیمار در طول جراحی در بعضی موارد خاص انجام می شود. برش های جراحی بینی بستگی به روش مورد استفاده دارد. در صورتی که جراحی بینی بسته یا باز باشد نوع برش ها متفاوت خواهد بود. که در ادامه با روش باز و بسته آشنا می شویم.

رینوپلاستی بسته : در رینوپلاستی بسته جراح برشی در داخل بینی و مجرای بین ایجاد می کند که در این برش می توان جراحی را انجام داد. مزیت این روش میزان تورم کمتر و مخفی شدن اسکار ها در داخل بینی است. در این روش دوران نقاهت کوتاه تر است.

رینوپلاستی باز : در این روش برش در زیر بینی ایجاد می شود و پوست کل بینی برداشته می شود و جراحی با گستردگی عمل بیشتری انجام می شود.

انواع رینوپلاستی

رینوپلاستی انواع مختلفی دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

  1. رینوپلاستی نژادی یکی از این انواع رینوپلاستی می باشد. رینوپلاستی نژادی ظاهر منحصر به فردی برای خود دارد گه از روش های جراحی زیبایی برای زیبایی این نژاد استفاده می شود و در هنگام عمل ویژگی های منحصر به فرد نژاد ها همراه با ترمیم حفظ می شود.
  2. یکی ادیگر از انواع رینوپلاستی، رینوپلاستی افزایشی است. رینوپلاستی افزایشی برای مواردی است که پزشک از پیوند بافت و استخوان برای ایجاد پل بینی و یا نوک بینی بهره می گیرد.
  3. اگر بیمار طی حادثه ای بخشی از بینی خود را از دست بدهد، از رینوپلاستی ترمیمی استفاده می شود. اگر ظاهر و عملکرد بینی به طور هم زمان مورد هدف واقع شود از رینوپلاستی پس از ضربه برای انجام عمل استفاده می شود.

دلایل جراحی رینوپلاستی :

افراد برای ترمیم بینی بعد از آسیب دیدگی، مشکلات تنفسی، نقص هنگام تولد و یا ظاهر نامناسب بینی ناراضی هستند جراحی زیبایی انجام می دهند. تغییراتی که بعد از جراحی بینی به بینی شما وارد می کند عبارت است از : تغییر اندازه، تغییر زاویه، صاف کردن برآمدگی بینی، تغییر شکل نوک، باریک شدن بینی.

اگر می خواهید عمل بینی انجام دهید باید منتظر بمانید تا استخوان بینی شما به طور کامل رشد کند. برای دختران در سن 15 سالگی این اتفاق می افتد اما پسران ممکن است هنوز کمی بزرگ تر شوند. بعضی از افراد به دلایل اختلال تنفسی بینی خود را عمل می کنند که این عمل در سنین پایین هم انجام می شود.

خطرات رینوپلاستی چیست ؟

جراحی رینوپلاستی مانند جراحی های دیگر دارای خطراتی از جمله عفونت، خونریزی یا واکنش بد در بیهوشی. جراحی زیبایی بینی امکان دارد خطر ابتلا به شما را افزایش دهد : مشکلات تنفسی، خون دماغ، بی حسی بینی، بینی نامتقارن، زخم ها.

در بعضی از موارد افراد از جراحی خود ناراضی هستند و می خواند دوباره عمل بینی انجام دهند. این افراد باید منتظر بمانند تا بینی قبلی بهبود یابد که ممکن است یک سال طول بکشد.

آماده شدن برای جراحی رینوپلاستی

  • باید با جراح خود ملاقات کنید و از انتخاب خود اطمینان حاصل کنید.
  • باید با او مشورت کنید که چرا می خواهید جراحی بینی انجام دهید.
  • جراح تاریخچه پزشکی شما را معاینه می کند و درباره شرایط پزشکی از شما سوال می پرسد.
  • اگر هموفیلی دارید و این موضوع باعث خونریزی بیش از حد شود پزشک شما در برابر هر نوع جراحی انتخابی توصیه می کند.
  • جراح شما را معاینه جسمی می کند و از نزدیک پوست داخل و خارج بین شما را نگاه می کند تا مشخص کند چه نوع تغییراتی می تواند در بینی شما ایجاد کند.
  • قبل از جراحی بینی باید آزمایش خون و آزمایش های دیگر را انجام دهید.
  • پزشک با انجام آزمایشات و معاینات تشخیص می دهد آیا جراحی اضافی باید انجام شود یا خیر زیرا بعضی از افراد همزمان با جراحی زیبایی یک چانه را تقویت می کنند.
  • مشاوره با پزشک شامل عکس گرفتن از بینی هم می شود که این عکس ها برای ارزیابی نتیجه طولانی مدت از عمل استفاده می شود و امکان دارد در طول عمل به آن ها مراجعه شود.
  • شما باید دو هفته قبل و بعد از عمل از مصرف مسکن های ایبوپروفن یا آسپیرین خودداری کنید. زیرا این داروها باعث رقیق شدن خون می شود.
  •  اگر داروی خاصی مصرف می کنید قبل از انجام جراحی بینی به پزشک خود اطلاع دهید.

تغییرات بعد از رینوپلاستی :

تغییراتی که بعد از انجام رینوپلاستی در بینی افراد به وجود می آید:

  •  اندازه بینی تغییر می کند.
  • در زاویه آن تغییر به وجود می آید.
  •  برآمدگی هایی که در بینی وجود دارند از بین می رود.
  • نوک بینی به هر مدلی که فرد می خواهد تغییر پیدا می کند.
  • در بعضی از موارد باعث باریک شدن بینی افراد می شود.

برای رینوپلاستی بینی در افراد بهتر است که استخوان بینی افراد رشد کرده باشد. برای دختران و پسران فرق می کند طوری که استخوان های دختران نسبت به پسران زودتر از رشد خود می ایستد و غضروف استخوان هایشان و صفحات رشد آن ها زودتر باز می ایستد. اما اگر در افراد مشکلات تنفسی از ناحیه بینی وجود دارد و نیاز به رینوپلاستی می باشد بهتر است که از همان سنین کوچک برای انجام این عمل اقدام شود.

 

رینوپلاستی با عمل بینی چه تفاوتی دارد ؟

تفاوتی که بین رینوپلاستی بینی با عمل بینی وجود دارد این است که رینوپلاستی برای از بین بردن موارد زیر بکار می رود:

  •  برای از بین بردن قوز بینی یا به عبارتی فرورفتگی که در بینی وجود دارد بکار می رود.
  •  ایجاد ارتفاع در نوک بینی افراد که بعضی از افراد علاقه دارند که نوک بینیشان بالا تر باشد که باعث تغییراتی در چهره ی آن ها و زیبایی آن می شود.
  • کوچک کردن پره های بینی که این عمل باعث کوچک دیده شدن سوراخ های بینی می‌شود.
  •  تغییر زاویه ی بین بینی و لب افراد
  • کاستن از عرض بینی

اما در عمل بینی این موارد انجام نمی شود و مواردی که در عمل بینی به آن‌ها پرداخته می شود می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عمل شکستگی بینی که ممکن است در اثر ضرب دیدگی یا تصادف و هر گونه اتفاق دیگری رخ دهد.
  •  عمل کردن انحراف بینی که ممکن است در هر فردی به صورت ارثی یا در اثر تصادف اتفاق افتاده باشد.
  •  کوچک کردن شاخک‌های بینی
  •  از بین بردن پولیپ بینی

محبوبیت رینوپلاستی در ایران :

رینوپلاستی در ایران دارای طرفداران زیادی است که بسیاری از افراد علاقه زیادی به داشتن بینی کوچک و زیبا دارند. رینوپلاستی برای از بین بردن نواقص که در بینی و یا در ظاهر افراد دارد و یا برخی مشکلات تنفسی یا عملکردی انجام می شود.این مشکلات امکان دارد در اثر شکستگی، ضرب دیدگی، مادرزادی و یا ژنتیکی باشد که با استفاده از رینوپلاستی از بین می رود. این عمل بهتر است توسط پزشک متخصص انجام شود تا نواقصی که در بینی وجود دارد بر طرف شود.

در برخی از افراد تنها مشکلی که در این عضو وجود دارد قسمت قوز بینی است که با از بین بردن بخشی از بینی فرد در ظاهر خود تغییرات بسیاری می کند. بعضی از افراد هیچ مشکلی در بینی ندارند ولی علاقه زیادی به جراحی بینی دارند که نوک بینی خود را متناسب با صورت خود بالا ببرند و حالت سوراخ های آن را بهبود ببخشند تا در زیبایی آن ها تاثیر زیادی داشته باشد.

رینوپلاستی یک نوع جراحی برای بینی است که با حفظ تمام عملکرد های بینی باعث زیبایی آن می شود. رینوپلاستی عمل زیبایی پلاستیک بینی است که با حفظ عملکرد های بینی به رفع مشکلاتی مانند قوز بینی های گوشتی یا استخوانی می پردازد. این نوع جراحی زیبایی بینی اصلا یا با بی حسی موضعی یا بیهوشی کامل فرد انجام می شود.

مزایای رینوپلاستی :

بینی بین اجزای صورت بیشترین تاثیر را در بینی دارد به همین دلیل بینی بین همه جراحی بینی بیشترین طرفدار را دارد. جراحی بینی می تواند مزایایی مثل رفع حالت نامتقارن بینی، اصلاح سوراخ های بینی، متناسب ساختن بینی با اجزای صورت، رفع قوز در بینی و بهبود بخشیدن به نیم رخ صورت، تغییر عرض بینی متناسب با سوراخ های بینی داشته باشد. رینوپلاستی به دو صورت داخلی و خارجی انجام شده و سعی در انجام کمترین شکاف و جراحت در پوست دارد و تمامی این ها با نظر پزشک متخصص و بسته به نوع عارضه صورت می گیرد.

چه افرادی برای جراحی رینوپلاستی بینی مناسب هستند ؟

بهترین افراد برای جراحی رینوپلاستی افرادی هستند که توقع واقع بینانه ای از جراحی دارند. رینوپلاستی یک جراحی زیبایی است که بین مردان و زنان شناخته و محبوب شده است. نام دیگر رینوپلاستی جراحی بینی است که شامل تغییر اندازه و یا شکل بینی است. افرادی که رینوپلاستی انجام می دهند به دلیل مشکلات ظاهری تصمیم به انجام این جراحی بگیرند. در بسیاری از موارد افراد برای رفع مشکلات تنفسی تصمیم به انجام این جراحی بگیرند. در بعضی از افراد هم مشکلات ظاهری و هم مشکلات تنفسی وجود دارد که در یک جراحی می توان به رفع این مشکلات کمک کرد. مشکلات تنفسی شامل صدای تنفس بلند و صدادار است که نشانه انسداد مجراهای بینی است.

برخی افراد تجربه خر و پف دارند که هنگام خواب می تواند مشکلاتی برای آن ها به وجود بیاورد و کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه با کاندیدای مناسب برای جراحی بینی بیشتر آشنا می شوید :

  •  ناراحتی و احساس بد درباره اندازه و شکل فعلی بینی
  • تمایل به اصلاح آسیب یا مشکلی که برای بینی اتفاق افتاده است.
  •  خر و پف بلند
  •  داشتن شاخص توده بدنی سالم
  •  نداشتن مشکل خاصی و سالم بودن فرد
  •  فیت و متناسب بودن فرد
  • توقعات واقع بینانه از جراحی بینی
  •  احساس سلامت روانی و احساسی و آمادگی برای جراحی

 

نتیجه جراحی رینوپلاستی : 

جراحی زیبایی بینی روشی ایمن و آسان است اما بهبودی از آن می تواند مدتی طول بکشد. نوک بینی حساس است و می تواند ماه ها بی حس و متورم بماند. امکان دارد طی چند هفته بهبود یابد اما بعضی از اثرات امکان دارد برای ماه ها طول بکشد. این می تواند یک سال کامل باشد تا بتوانید از نتیجه نهایی جراحی راضی باشید. برای داشتن یک عمل راحت و ایمن رینوپلاستی به کلینیک های مطمئن مراجعه کنید.

کلام آخر

قبل از انجام جراحی رینوپلاستی از افراد با تجربه مشورت بگیرید و با آگاهی کامل دست به انجام این عمل بزنید. ممنون از اینکه تا ادامه مقاله رینوپلاستی چیست ؟ همراه ما بودید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.