مراقبت های بعد از جراحی بینی

ما در این مقاله سعی داریم شما را با مراقبت های بعد از جراحی بینی آشنا کنیم. یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی، جراحی بینی یا رینوپلاستی است. جراحی بینی می تواند مشکلات بینی مانند پولیپ، انحراف بینی و مشکلات ظاهری را برطرف کند. پیچیدگی های جراحی بینی و درک عمیق پزشک از زیبایی شناسی و درک شکل و فرم بینی در افراد مهم ترین موضوع در جراحی بینی است. برای آشنا شدن با مراقبت های بعد از جراحی بینی با ما همراه باشید.

جراحی بینی چیست ؟

جراحی یا رینوپلاستی یکی از جراحی های زیبایی در جهان است. اسن جراحی با هدف بهبود ظاهر بینی، جذابیت بیشتر بینی و درمان احتمالی مشکلاتی مثل پولیپ بینی و انحراف بینی انجام می شود. جراحی بینی توسط پزشکان در این زمینه انجام می شود. با ایجاد برش در ناحیه پایینی بینی کار جراحی آغاز می شود. با توجه به تغییراتی که مورد نیاز است شکل و فرم استخوان بینی، پره های بینی و غضروف آن تغییر می کند. پزشکان با توجه به نیاز هر فرد تغییراتی در جراحی بینی پیش می گیرند.

انواع روش های جراحی بینی

جراحی بینی با دو روش انجام می شود. پزشکان با توجه به نیاز افراد اقدام به جراحی می کنند و از این روش ها استفاده می کنند. هر چند ممکن است روش جراحی انتخابی برای فرد مناسب نباشد اما می توان از روش های دیگر استفاده کرد.

جراحی بینی باز : جراحی بینی باز رایج ترین انتخاب برای اعمال تغییرات در بینی است. این جراحی به پزشک این اجازه را می دهد که به راحتی دسترسی آزادی به بخش های مختلف بینی داشته باشد و هر تغییری در آن لحاظ کند. معمولا جراحی بینی گوشتی و بینی های دارای انحراف یا قوز از طریق جراحی بینی باز انجام می شود. این جراحی برای همه نوع تغییری مناسب است. مدت زمان جراحی بینی باز بیشتر از بینی بسته است.

 

جراحی بینی بسته : جراحی بینی بسته برای مواقعی کاربرد دارد که دسترسی آزادی مدنظر نیست. در این جراحی میزان برش زیر بینی بسیار کم است و دسترسی از همین ناحیه امکان پذیر است. در این روش پوست بینی برداشته نمی شود و فرد بعد از رینوپلاستی شاهد کم ترین تورم و درد و مشکلات خواهد بود. میزان دسترسی جراحی بینی بسته محدود است و بیشتر مناسب یک تغییر مختصر در بینی است. مدت زمان جراحی بینی با استفاده از این روش بسیار کوتاه تر است.

آلارپلاستی : یکی از جدیدترین روش های جراحی بینی آلارپلاستی است. این روش برای افرادی کاربرد دارد که علاقمند به تغییرات در سوراخ های بینی هستند. آلارپلاستی به پزشک این امکان را می دهد که غضروف های نوک بینی را محدود کند و پایه آلار را کوتاه یا بلند کند. این تغییرات باعث باریک به نظر رسیدن بینی خواهد شد. آلارپلاستی یکی از روش های جراحی بینی محسوب می شود.

چه زمانی باید برای جراحی بینی اقدام کنید ؟

اکثر افراد تحت شرایط خاص اقدام به انجام کارهایی می کنند که انتظار مشاهده نتیجه مطلوب از آن داشته باشند. زمانی برای جراحی بینی اقدام کنید که از ظاهر بینی خود ناراضی باشید. باید حتما با پزشک متخصص و با تجربه ای مراجعه کنید تا با استفاده از علم زیبایی شناسی و درک تناسب بینی و سایر اعضای صورت تشخیص می دهد که شما نیازمند به جراحی بینی هستید یا اشتباه می کنید. انجام جراحی بینی زمانی باید انجام شود که با اعمال تغییرات در آن حس بهتری پیدا کنید و اعتماد به نفس زیاد تری کسب کنید. انجام این جراحی در شرایطی که باعث بهبود تنفس، اختلالات خواب، آینه خواب و خروپف شود پیشنهاد می شود.

چه کسانی کاندید مناسب برای جراحی بینی هستند ؟

  • افرادی که به‌ دلایل پزشکی نیاز به انجام جراحی بینی درمانی دارند.
  • افرادی که بینی آن‌ها در حادثه یا رویدادی خاص دچار ضربه و شکستگی شده است.
  • افرادی که به دلایل ژنتیکی و مادرزادی دارای بینی‌های بزرگ را فرم هستند.
  • افرادی که از ظاهر بینی خود رضایتی ندارند.

مراحل جراحی بینی موفق

برای جراحی بینی مراحلی انجام می شود که باعث می شود جراحی بینی بهترین نتیجه را برای افراد داشته باشد. در ادامه به این مراحل می پردازیم.

انتخاب پزشک برای جراحی بینی : یکی از مهم ترین کارهایی که افراد تصمیم به انجام جراحی بینی می گیرند انتخاب پشک متخصص بینی است. افراد برای رسیدن به بهترین نتیجه باید یک پزشک با تجربه و متخصص را انتخاب کنند. این انتخاب بسیار مشکل است. بهترین کار شروع تحقیقات و پرس و جو از اطرافیان است. سعی کنید تحقیقات را در فضای مجازی ادامه دهید و اطلاعات کافی از جراحان کسب کنید. چک کردن تخصص پزشک و شماره نظام پزشکی اهمیت زیادی در این تحقیقات دارد. سعی کنید با ارزیابی نتیجه تحقیقات پزشک منتخبتان را تعیین کنید. قبل از تصمیم نهایی عکس های قبل و بعد از جراحی بینی پزشک را بررسی کنید.

جلسه مشاوره جراحی بینی : جلسه مشاوره جراحی بینی اصلی ترین و کلیدی ترین ملاقات شما با پزشکتان است. در این جلسه می توانید همه سوالاتی که در زمینه جراحی بینی دارید از پزشک سوال کنید. در این جلسه باید نیاز های روحی و مشکلات جسمی که از بابت بینی دارید مطرح کنید. اگر در این زمینه به خوبی عمل کنید می توانید پزشکتان را از علاقه مندی هایتان مطلع کنید و شانس رسیدن به به بینی دلخواهتان را داشته باشید. در این جلسه می توانید جراحی های بینی که توسط پزشک انجام شده است را بررسی کنید و سوالاتتان را در مورد جراحی بینی و عوارض آن بپرسید.

بیهوشی و جراحی بینی : بعد از مراجعه به کلینیک یا بیمارستان به اتاق جراحی هدایت می شوید. در اتاق جراحی با حضور متخصص بی هوشی مراحل لازم برای بی هوشی عمومی انجام می شود و با تزریق داروی بی هوشی این مراحل انجام می شود و پزشک جراحی را آغاز می کند. سوابق دارویی و حساسیت هایتان را با پزشک در میان بگذارید تا داروی مناسبی برایتان انتخاب شود. بعد از بی هوشی پزشک بر اساس عمل جراحی بینی کار را شروع می کند. در این زمان تغییرات مورد نیاز در غضروف بینی، استخوان بینی، بافت پوست بینی و پره ها انجام می شود و اگر مشکلی مثل پولیپ وجود داشته باشد درمان می شود و محل برش بخیه زده می شود.

گچ و آتل بینی بعد از جراحی بنی : پزشک متخصص جراحی پلاستیک یا متخصص گوش و حلق و بینی بعد از پایان جراحی بینی و تمام شدن بخیه ها با استفاده از گچ مخصوص و یا آتل بینی روی بینی را محدود می کند و پانسمان مخصوص بینی انجام می شود. با استفاده از آتل سه بعدی که با تکنولوژی پرینتر سه بعدی ساخته می شود میزان تورم بین کنترل می شود تا بعد از یک هفته آتل برداشته شود یا گچ باز شود. این اتفاق برای کنترل تورم و کبودی موثر است.

دوران نقاهت جراحی بینی : بعد از تمام شدن جراحی بینی دوران نقاهت آغاز می شود. در این دوران باید همه مراقبت های بعد از عمل آگاه باشید تا بهترین مراقبت را داشته باشید. هرچقدر این مراقبت با دقت انجام شود نتیجه جراحی مطلوب تر خواهد بود. بعد از یک هفته از تاریخ عمل آتل و گچ باز می شود و چسب بینی جای آن را می گیرد. بعد از این اتفاق باید مراقبت ها را پیگیری کنید تا تورم آن کاهش یابد و شکل و فرم نهایی بینی مشخص شود.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

برای داشتن نتیجه بهتر از عمل جراحی بینی باید مراقبت های بعد از جراحی بینی را به درستی انجام دهید که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

  • استفاده از یک پیراهن مناسب دکمه دار جهت مراقبت از عدم فشار به بینی بعد از جراحی.
  • استفاده از کمپرس‌های سرد که توسط پزشک تجویز می‌گردد.
  • استفاده از کمپرس گرم که توسط پزشک تجویز می‌گردد.
  • مراقبت از عدم رطوبت و خیس شدن کچ یا آتل بینی.
  • خوابیدن بر روی سطح شیب‌دار برای کاهش تورم.
  • کاهش مصرف نمک و غذاهای چرب برای جلوگیری از ایجاد تورم.
  • حتما در حالت نشسته نیز سرتان را بالا نگهدارید.
  • غذاهای نرم استفاده کنید تا نیاز به جویدن نداشته باشد.
  • حتما داروهای تجویز شده توسط پزشک را مرتب مصرف کنید.
  • از آناناس طبیعی، آب آناناس یا قرص آناناس استفاده کنید تا سرعت بهبودی افزایش یابد.
  • با دقت زیاد و به آرامی مسواک بزنید و هیچ فشاری وارد نکنید.
  • تا ۳ روز بعد از عمل استحمام نکنید و تا زمان باز گردن گچ یا آتل محل صورت را نشویید.
  • مراقب سرماخوردگی باشید تا سرفه و عطسه در نتیجه جراحی اثرگذار نشود.
  • تحت هیچ شرایطی تا یک ماه (حداقل) فین نکنید و هیچ فشاری به بینی وارد نکنید.
  • در صورت اجبار برای خروج از خانه، حتما از ضد آفتاب SPF30 و بالاتر استفاده کنید.
  • مصرف مشروبات الکلی، سیگار و قلیان حداقل برای یک الی دو ماه ممنوع است.
  • انجام ورزش‌های سنگین تا ۳ ماه ممنوع است.
  • هرگونه ضربه و فشار به بینی تا ۶ ماه الی یک سال ابتدایی بعد از جراحی در نتیجه جراحی اثرگذار است.

آیا جراحی بینی خطرناک است ؟

عمل بینی اگر توسط کلینیک و پزشک متخصص انجام شود هیچ گونه خطری ندارد اما به وجود آمدن شرایط خاص و عوارض طبیعی است. در ادامه به این موارد می پردازیم .

  • خونریزی بعد از جراحی زیبایی بینی
  • حساسیت به داروی بیهوشی بعد از جراحی رینوپلاستی
  • عفونت و بروز مشکلات ناشی از عدم مصرف آنتی بیوتیک مناسب
  • اختلالات تنفسی ناشی از آسیب به آناتومی دستگاه تنفس در ناحیه بینی
  • عدم تقارن در پره‌های بینی
  • انحراف نوک بینی و عدم قرینگی
  • اسکار پوستی در پره‌های بینی
  • بی‌حسی دائمی بینی و محل اطراف جراحی
  • آسیب به عصب بویایی

جراحی بینی چه مزایایی دارد ؟

جراحی بینی مانند سایر جراحی ها دارای مزایا و معایبی است که به مزایا جراحی بینی می پردازیم.

  • بهبود تنفس از بینی
  • دستیابی به بینی خوش فرم و مناسب صورت
  • نشان دادن زیبایی‌های دیگر اجزا صورت
  • بهبود حالات خلقی و انرژی مثبت
  • بهبود روابط اجتماعی و افسردگی

مدت زمان دوران نقاهت بعد از جراحی بینی چقدر است ؟

اطلاع از مدت زمان دوران نقاهت برای افراد شاغل و دارای مسئولیت در جراحی بینی بسیار اهمیت دارد. بخش زیاد از برنامه ریزی ها برای انجام جراحی بینی با توجه به همین دوران نقاهت انجام می شود. دوران نقاهت برای هر فرد حدود دو هفته زمان می برد اما در بعضی از افراد کم تر و در بعضی بیشتر است. افزایش زمان دوران نقاهت به دلیل تفاوت در نوع بینی، بافت پوست بینی، میزان جراحات وارد شده در جراحی به بافت های مجاور و تفاوت در سبک زندگی افراد است. در دو هفته اول بعد از عمل بینی کبودی زیر چشم و اطراف بینی به مرور بهبود پیدا می کند و شما می توانید با گذشت زمان و توجه به مراقبت های بعد از عمل از شدت تورم و کبودی بکاهید.

 

انحراف تیغه بینی چیست ؟

عمل بینی می تواند به هدف اصلاح نواقص بینی یا به هدف زیباتر کردن بینی انجام شود. هر شخصی که از فرم بینی خود راضی نباشد می تواند داوطلب جراحی بینی باشد. یکی از مشکلاتی که می تواند باعث شود فرد نیازمند به انجام جراحی اصلاحی شود انحراف تیغه بینی است. تیغه بینی بخشی از بینی است که دو بخش داخلی بینی را از یکدیگر جدا می کند و بخش غضروفی ان دچار انحراف می شود. انحراف تیغه بینی می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. تصادف، ضربه خوردگی و دلایل مادرزادی می تواند دلیل وجود انحراف بینی باشد. انحراف تیغه بینی می تواند بسیار شدید باشد و قسمت استخوانی بینی را در بر بگیرد یا اینکه خفیف باشد و تنها در بخش غضروفی و در نوک بینی دیده شود. گاهی انحراف تیغه بینی قابل مشاهده نیست اما باعث ایجاد مشکلاتی می شود. دشواری تنفس و خروپف شبانه از معضلاتی است که انحراف تیغه بینی ایجاد می کند.

هزینه جراحی بینی چقدر است ؟

هزینه جراحی بینی به موقعیت جغرافیایی، تعداد جلسات، کلینیک و پزشک متخصص بستگی دارد. برای مثال هزینه عمل بینی در شهرستان با هزینه عمل در تهران بسیار متفاوت است.

کلام آخر

قبل از انجام جراحی بینی درباره مراقبت های بعد از جراحی بینی اطلاعات کافی کسب کنید و از پزشک متخصص مشورت بخواهید. ممنون که تا ادامه مقاله مراقبت های بعد از جراحی بینی همراه ما بودید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.