مزایا و معایب جراحی زیبایی بینی

ما در این مقاله قصد داریم مزایا و معایب جراحی زیبایی بینی را برای شما بگوییم. جراحی بینی از اولین و رایج ترین عمل های زیبایی برای بهتر شدن ظاهر افراد می باشد که در دنیا طرفداران زیادی دارد. در طی این فرآیند، جراح پلاستیک غضروف و استخوان های بینی را برای تجسم رسیدن به یک ظاهر مطلوب تر تغییر می دهد. برای مردان و زنان که از اندازه و شکل بینی خود ناراضی هستند، جراحی بینی یک راه حل زیبایی مطمئن به آن ها پیشنهاد می دهد. جراحی بینی می تواند تا حد زیادی بین بینی با سایر اجزای صورت تعادل برقرار کند و به بیماران کمک کند اعتماد به نفس تازه ای پیدا کنند. همچنین عمل بینی می تواند برای اصلاح نقص های ساختاری، از جمله مواردی که باعث مشکلات تنفسی می شود، به کار گرفته شود. باید بدانید که هر عمل زیبایی در عین داشتن مزایا، معایبی نیز دارد. ما در این مقاله می خواهیم شما را از مزایا و معایب جراحی زیبایی بینی آگاه سازیم پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

افراد مناسب برای عمل جراحی زیبایی بینی

بیشتر افرادی که از عمل جراحی برای تغییر شکل خود استفاده می کنند، از وضعیت ظاهری فعلی بینی خود ناراضی هستند و تمایل دارند تناسب بینی خود با سایر اجزای صورت را بهبود بخشند. تعداد کمی از این افراد بیمارانی هستند که با ناراحتی یا مشکلات تنفسی به خاطر نقص ساختاری یا آسیب دیدگی های قبلی ایجاد شده مواجه هستند. افراد مناسب برای انجام این عمل جراحی باید از سلامت کامل برخوردار باشند و به درک صحیح از ریسک ها و خطرات این عمل جراحی رسیده باشند. عکس های عمل زیبایی بینی، قبل از درمان به بیمار نشان داده می شود. لازم است انتظارات بیمار نتایج این درمان واقع بینانه باشد. یک فرد مناسب برای عمل زیبایی بینی باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • بینی در مقایسه با سایر اجزای صورت بسیار بزرگ یا بسیار کوچک باشد.
  • سر بینی آن ها افتادگی داشته، رو به جلو باشد یا بیش از حد بزرگ به نظر برسد.
  • بر روی پل بینی خود قوز داشته باشد.
  • یک بینی پهن داشته باشند.
  • سوراخ بینی آن ها بیش از حد بزرگ بوده یا جمع شده باشد.
  • دچار انحراف بینی یا عدم قرار گیری بینی در وسط صورت باشند.
  • به خاطر آسیب دیدگی دچار عدم تقارن ظاهری بینی شده باشند.
  • به خاطر مشکلات مربوط به ساختار داخلی بینی، مشکلات تنفسی مانند انحراف تیغه یا سایر مشکلات مربوط به آن داشته باشند.

 

مزایا و معایب جراحی زیبایی بینی

مزایای جراحی زیبایی بینی

از مزایای جراحی زیبایی بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تناسب: بینی یکی از نقاط مرکزی صورت است. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که بینی موجب عدم تناسب در صورت شود. مواردی وجود دارد که بینی برای چهره بیش از حد بزرگ یا بیش از حد کج است. جراحی بینی می تواند این عدم تناسب را اصلاح و هماهنگی را ایجاد کند.

بهبود تنفس: همچنین جراحی بینی می تواند به بهبود بیماری های تنفسی کمک کند. می تواند برای رفع مشکلات مربوط به جریان هوای بینی مشکلات ساختاری بینی را برطرف کند. اگر بینی به علت تصادف یا آسیب جسمی آسیب ببیند، عمل بینی می تواند آن را برطرف کند. بینی برای بهبود بیماری های تنفسی بازسازی می شود که در نهایت به خواب بهتر خواهد انجامید.

اعتماد به نفس: در نهایت، جراحی زیبایی بینی می تواند بینی را به صورت متناسب با صورت درآورد. اعتماد به نفس را افزایش می دهد زیرا از نتایج جراحی راضی است. می تواند موجب تغییر مثبتی در نگرش فرد به ظاهرش شود و به آن ها کمک کند اعتماد به نفس مد نظرشان را داشته باشند.

معایب جراحی زیبایی بینی 

جراحی زیبایی بینی صرفا به منظور زیبا کردن بینی نیست. اگر فردی که جراحی می شود آماده نباشد یا جراح بینی از مهارت کافی برخوردار نباشد، این عمل موجب عوارض جانبی نیز خواهد شد. جراحی بینی معایبی نیز دارد که شامل موارد زیر می باشد:

ناراحتی: بعد از انجام جراحی، بیماران ممکن است در ناحیه دور بینی خود احساس ناراحتی داشته باشند. ممکن است کبودی دور چشم، سردرد و تورم بینی داشته باشند. از آن جا که عمل بینی یک جراحی معمولی نیست، بیماران بعد از عمل ممکن است دچار درد و احساس گرفتگی بینی شوند.

محدودیت ها: عمل بینی محدودیت هایی نیز دارد زیرا جراحان فقط می توانند تا حد خاصی بینی را دست کاری کنند. بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که بیمار بتواند به بینی ایده آلی که می خواهد برسد. پزشکان می توانند بینی را بر اساس نسبت آن با صورت بیمار بازسازی کنند.

بهبود بعد از عمل: بعد از عمل جراحی، بیماران باید از بینی شان مراقبت بیشتری کنند. پزشکان ممکن است برای پیشگیری از عوارض و کاهش درد داروهای مسکن و آنتی بیوتیک را تجویز کنند.

هزینه: بیماران باید هزینه جراحی بینی را نیز در نظر بگیرند. بیشتر بیمه گران این نوع جراحی را تحت پوشش قرار نمی دهند، به ویژه اگر لازم نباشد. جراحی زیبایی بینی ارزان نیست، بنابراین بیماران باید فقط برای پرداخت هزینه ی آن پس انداز زیادی کنند.

 

آمادگی برای عمل جراحی

قبل از عمل جراحی بینی تغییر شکل بینی، لازم است فرد بیمار برای سرعت بخشیدن به دوره ریکاوری و حداقل کردن ناراحتی های احتمالی بعد از عمل و همچنین کاهش ریسک مشاهده عوارض بعد از عمل زیبایی بینی به چند نکته به شرح زیر توجه کنید:

رژیم غذایی: چند هفته قبل از جراحی زیبایی بینی مهم است که بیمار رژیم غذایی سالم داشته باشد. تغذیه صحیح می تواند سرعت بهبود بیمار را افزایش داده و ریسک ایجاد عفونت را حداقل نماید.

مصرف دارو: هنگام آماده شدن برای عمل بینی، بیمار باید پزشک خود را از تمام داروهایی که در حال حاضر مصرف می کند،مطلع سازد. مصرف بعضی از داروهای خاص می تواند قبل یا بعد از جراحی برای بیمار مشکل ایجاد کند. به همین دلیل پزشک می تواند به طور موقت مصرف دارو را منع کرده یا دارو های جایگزین بی خطر برای بیمار تجویز نماید.

سیگار کشیدن: مصرف تنباکو می تواند موجب آهسته شدن جریان گردش خون در بدن شود. به همین دلیل در این حالت اکسیژن نمی تواند به سرعت به محل های ایجاد شکاف برسد، افراد سیگاری با دوره ریکاوری طولانی تر و ریسک عفونت بالاتر مواجه می شوند و احتمال باقی ماندن جای زخم بر روی صورت آن ها بیشتر است. با وجودی که استفاده از این روش درمانی برای افراد سیگاری نیز امکان پذیر است، این افراد برای حداقل دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل از سیگار کشیدن خودداری نمایند.

روز عمل جراحی : شب قبل از عمل جراحی زیبایی بینی بیمار باید به خوبی استراحت کند و از خوردن و نوشیدن پس از نیمه شب خودداری کند. قبل از مراجعه به بیمارستان یا مرکز خدمات جراحی، بیمار باید مو و صورت خود را به منظور اجتناب از آلودگی شست و شو دهد. به دلایل خاص، در این زمان نباید از لوازم آرایشی یا سایر محصولات زیبایی استفاده شود.

بی هوشی

پزشک جراحی زیبایی بینی را با یکی از دو روش زیر انجام می دهد:

بی هوشی عمومی: این بی هوشی با استفاده از ماسک یا تزریق انجام می شود و بیمار را در حالت کاملا خواب فرو می برد.

بی حسی از طریق تزریق به داخل رگ بیمار: در این حالت پزشک صورت بیمار را به صورت موضعی با تزریق مواد آرام بخش قوی به داخل رگ بی حس می کند. به این ترتیب بیمار در حالت نیمه خواب قرار می گیرد و چیز زیادی از عمل جراحی بعد از برطرف شدن تاثیر داروی بی حسی به خاطر نخواهد آورد.

فرآیند عمل جراحی

بعد از تاثیر گذاری داروی بی حسی، جراح شکاف های کوچک در داخل سوراخ های بینی یا در پایه تیغه بینی ایجاد می کند. به این ترتیب جراح می تواند پوست بینی را با دقت برداشته و به استخوان و غضروف آن دسترسی پیدا کند. سپس بافت مورد نیاز را برداشته یا از پیوند بافت در صورت نیاز استفاده کند. معمولا پزشک از روش های محافظه کارانه برای تاثیر ناشی از عمل جراحی بر بافت های اطراف محل درمان استفاده کرده و سعی می کند با استفاده از روش های مناسب ظاهر مورد نظر بیمار را ایجاد کند. هنگامی که فرآیند تغییر شکل بینی کامل شد، پزشک پوست برداشته شده بینی را به محل اولیه بازگردانده و ظاهر جدید بینی را ایجاد می نماید. در نهایت شکاف های ایجاد شده بسته می شوند.

 

 

چند روز اول بعد از عمل جراحی

در طول 48 ساعت بعد از عمل بینی لازم است که بیمار به مقدار کافی استراحت کند. به طور خاص در این زمان بیماران باید به نکات زیر توجه کنند:

  • از لباس هایی استفاده کنند که نیاز به پوشیدن آن ها از ناحیه سر وجود نداشته باشد.
  • در این دوره لازم است دندان ها به آرامی مسواک زده شوند تا به این ترتیب از التهاب لب بالا و بینی به خاطر مسواک زدن جلوگیری شود.
  • در حالتی بخوابند که سر آن ها رو به بالا باشد.
  • صورت خود را تا حد ممکن بی حرکت نگه دارند.
  • از کمپرس یخ برای اطراف چشم استفاده کنند.
  • غذاهای نرم و سرشار از مواد مغذی و فیبر مصرف نمایند.
  • از وان به جای دوش برای حمام کردن استفاده کنند و بانداژ را در زمان حمام کردن از روی بینی خود برندارند.
  • از خارج کردن هوا با سرعت زیاد از بینی خودداری نمایند.
  • بانداژها و گازهای استریل بینی را طبق نظر پزشک به طور مرتب تعویض نمایند.

چند هفته اول پس از درمان

معمولا بیماران می توانند با گذشت دو هفته از عمل جراحی زیبایی بینی به محل کار خود بازگردند. به هر حال در این زمان لازم است سطح فعالیت توسط بیمار کنترل شده و از بافت های حساس بینی حفاظت شود. در این زمان لازم است بیماران به نکات زیر توجه نمایند:

  • از مصرف مواد غذایی حاوی سدیم به منظور کاهش ورم بینی بعد از عمل جراحی خودداری کنند.
  • تا زمانی که جراح اجازه نداده است از انجام فعالیت های شدید خودداری نمایند.
  • از کرم ضد آفتاب دارای SPS حداقل 30 در هنگام خروج از منزل استفاده کنند.
  • از استفاده عینک طبی یا آفتابی برای مدت حداقل 4 هفته خودداری نمایند. در صورت نیاز بیمار می تواند در طول این مدت از عینک های مخصوص دارای تکیه گاه بر روی چانه برای نگه داشتن فرم عینک استفاده نماید.

چسب زدن بینی بعد از عمل

چسب زدن بینی بعد از جراحی بینی برای کمک به کنترل ورم بینی انجام می شود. در هفته های اولیه بعد از جراحی بینی ، ممکن است بینی متورم شود، به خصوص در اطراف نوک بینی. چسب زدن فشار کمی بر روی پوست ایجاد می کند تا از گسترش پوست و بافت نرم بینی جلوگیری کند.علاوه بر این، بعد از جراحی بینی شکل زیرین بینی با تغییر شکل غضروف بینی تغییر یافته است. چسب زدن به پوست بینی کمک می کند تا سریع تر به فرم ایده آل خود نزدیک شود.

 

نحوه چسب زدن بینی

مهم ترین چیزی که بعد از عمل بینی مهم است نحوه چسب زدن بینی می باشد که تاثیر زیادی در فرم بینی دارد. در این روش:

  • صورت خود را با آب گرم و صابون ملایم بشویید و گونه خود را با پد پنبه و الکل تمیز کنید. صورت خود را خشک کنید و 5 دقیقه بگذارید تا پوست شما کاملا خشک شود.
  • حدود 5 برش کوتاه و یک اندازه دو تا سه سانتی متری آماده کنید. از قسمت بالای نوک بینی شروع به چسب زدن نمایید و تا بالای پل بینی و بین دو ابرو ادامه دهید. هر برش از چسب باید نیمی از چسب قبلی را پوشش دهد، به یاد داشته باشید که نوک بینی را چسب نزنید.
  • یک برش 10 الی 12 سانتی متری آماده کنید، دو طرف را در امتداد پل بینی به صورت عمودی بچسبانید به صورتی که چسب در قسمت زیر بینی شما به شکل U قرار بگیرد. سپس از دو طرف قسمت پایینی نوک بینی، امتداد دو سر چسب را به هم بچسبانید و قسمت اضافی را قیچی کنید. این برش برای محافظت از نوک بینی در برابر افتادگی و تورم است.
  • می توانید مرحله 2 را یک بار دیگر برای تثبیت بیشتر انجام دهید.
  • در آخر برش کوچکی در حدود 3 سانتی متر را به شکل ذوزنقه قیچی کنید و در قسمت زیر نوک بینی بچسبانید.

انواع بینی

بینی ها بر اساس ساختمان کلی و نوع پوست و غضروف می توان به دو دسته بینی استخوانی و بینی گوشتی تقسیم کرد.

بینی استخوانی

مشخصه های اصلی بینی استخوانی:

  • از لحاظ ظاهر داشتن قوز روی بینی است.
  • از لحاظ ساختمان غضروف و بافت استخوانی مستحکم
  • از لحاظ پوست دارای پوست نازک است به نحوی که استخوان بینی قابل لمس است.

جراحی بینی استخوانی

جراحی بینی های استخوانی به دلیل این که دارای ایده آل ترین ویژگی ها برای جراحی بینی هستند نتایج مطلوب و مورد رضایتی را به همراه دارند. نتیجه جراحی بینی استخوانی می تواند بینی فانتزی یا عروسکی باشد.

بینی گوشتی

مشخصه های بینی گوشتی:

  • از لحاظ ساختمان دارای بافت و غضروف ضعیفی هستند.
  • از لحاظ ظاهر فرم نوک بینی عموما گرد و پهن است.
  • از لحاظ پوست دارای پوست ضخیم و غدد چربی فعال زیر پوست نوک بینی هستند به نحوی که اگر پوست بینی را با دو انگشت تحت فشار قرار دهیم شاهد تراوش مقداری چربی خواهیم بود.

جراحی بینی گوشتی

برای این که جراحی انواع بینی گوشتی مانند بینی های استخوانی دارای نتایج مطلوب و ماندگار باشد با گرافت گذاری و تقویت بافت و غضروف ضعیف انجام خواهد شد. تورم بینی های گوشتی بعد از جراحی بینی بیشتر است. نتیجه جراحی بینی های گوشتی در بیشتر موارد، بینی هایی با فرم طبیعی می باشد.

بینی های ترکیبی

بینی های ترکیبی، ترکیب بینی های گوشتی و استخوانی هستند. این دسته از بینی ها ممکن است علاوه بر داشتن قوز روی پل بینی در قسمت نوک بینی مانند بینی های گوشتی حالت پهن و پوست ضخیمی دارد. جراحی این دسته از بینی ها هرچقدر که پوست بینی ضخامت کم تری داشته باشد و بافت و غضروف مقاوم تری داشته باشد موفقیت آمیز تر خواهد بود.

 

آیا بعد از عمل جراحی جای زخم بر روی بینی باقی می ماند؟

مشابه اکثر انواع عمل های جراحی پلاستیک، احتمال ایجاد جای زخم بر روی صورت بعد از جراحی بینی وجود دارد. در جراحی بینی بسته تمام شکاف ها در داخل حفره های بینی ایجاد شده و به همین خاطر هیچ جای زخم مشخصی از آن بر روی صورت باقی نمی ماند. در عمل جراحی بینی باز، یک شکاف اضافی در ناحیه پایین تیغه بینی ایجاد می شود که می تواند مقداری جراحت از آن پس از درمان باقی بماند. خوشبختانه به خاطر اندازه و محل ایجاد شکاف، این جای زخم نیز معمولا برای دیگران مشهود نیست.

آیا بعد از عمل در بینی تامپون گذاشته می شود؟

بعد از جراحی بینی بهتر است به مدت 24 ساعت داخل بینی یک پانسمان گذاشته شود تا میزان خونریزی و ورم داخل بینی کمتر شود ولی در صورت درخواست بیمار می شود که از این پانسمان استفاده نکرد و نیاز قطعی وجود ندارد.

کلام آخر

از شما همراهان عزیز سپاس گذاریم که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. امیدوارم به مطالب گفته شده توجه کرده باشید و مزایا و معایب جراحی زیبایی بینی را متوجه شده باشید. در صورت داشتن سوال می توانید با شماره های داخل سایت تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.