نحوه چسب زدن بینی

ما در این مقاله سعی داریم شما را با نحوه چسب زدن بینی آشنا کنیم. بعد از عمل بینی، بینی متورم می شود و چسب بینی باعث می شود ورم بینی از بین برود و سریع تر بهبود یابد. چسب زدن علاوه بر کاهش میزان التهاب و تورم بینی باعث می شود بینی شکل بهتری به خود بگیرد. اگر چسب بینی به صورت اصولی زده شود فشار بر روی بینی ایجاد می شود و قسمت های بینی به شکل صحیح و متعادل دچار کاهش تورم می شود. برای نحوه چسب زدن بینی با ما همراه باشید.

عمل بینی یا رینوپلاستی چیست ؟

عمل بینی یا رینوپلاستی عمل جراحی روی بینی است که می تواند شکل بینی را تغییر دهد و یا عملکرد آن را بهبود بخشد. این اتفاق می تواند به دلایل پزشکی مانند اصلاح مشکلات تنفسی مربوط به بینی یا مشکلات نقص هنگام تولد و یا به دلایل زیبایی می توان این کار را انجام داد که باعث تغییر شکل و ظاهر بینی می شود.

مراحل جراحی بینی :

در ملاقات اول بینی شما از نظر ظاهری، جنس پوست، وضعیت تیغه بینی، شاخک ها داخلی بینی معاینه می شود و جراح درباره خواسته ها و انتظاراتتان از شما سوال می کند و شما از خواسته هایی که قابل انجام نباشد شما را آگاه می کند. اگر مایل باشید از بینی شما عکس گرفته می شود و طراحی کامپیوتری بینی بعد از عمل را مشاهده می کنید. در آخر ویزیت و مشاوره اولیه از شما گرفته می شود برای گرفتن عکس از بینی و چهره خود به فتوگرافی های استاندارد پزشکی مراجعه کنید. پزشک از شما آزمایش خون درخواست خواهد کرد و در افراد بالای 40 سال مشاوره قلب لازم است.

عمل بینی معمولا به صورت سرپایی صورت می گیرد و لازم نیست شب در آنجا بمانید. از بیهوشی عمومی یا موضعی استفاده می شود. با بیهوشی عمومی در طول عمل می خوابید و با بی حسی آرام می شوید و بینی شما بی حس می شود. در مورد بیهوشی نظر شما لحاظ می شود که هر کدام دارای مزایا و معایبی است. شما روز قبل از عمل باید ناشتا باشید و یک ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. در هنگام عمل پزشک برش هایی در بینی ایجاد می کند که در موارد دشوار تر پزشک ممکن است برش هایی در قسمت پایه بینی ایجاد کند. جراح از استخوان داخلی و غضروف تجدید شکل می کند تا ظاهر دلپذیر تر به وجود آورد. بعد از جراحی بینی 6 ساعت بعد مرخص می شوید البته اگر بخواهید می توانید صبح روز بعد از عمل به خانه بروید.

 

بهبودی بعد از جراحی زیبایی بینی :

بعد از عمل بیشتر بیماران ناراحتی خفیف تا متوسط را تجربه می کنند که با استفاده از دارو قابل کنترل است. دوره بهبودی به دلیل کبودی در زیر چشم و استفاده از اسپلیت می تواند در محل کار و در محیط های اجتماعی ناخوشایند باشد. برای محافظت از استخوان های بینی و غضروف بیماران باید انتظار داشته باشند حدود یک هفته بعد از جراحی زیبایی بینی اسپلیت را در داخل و خارج بینی داشته باشند. بیماران باید دو تا سه هفته از دویدن یا شنا کردن پرهیز کنند و از 4 تا 5 هفته از گذاشتن عینک خودداری کنند. بینی یک ساختار پیچیده است که از غضروف و استخوان ظریف ساخته شده است. یک تغییر کوچک بر رو بینی بر بقیه بینی تاثیر می گذارد.

جراحی زیبایی بینی برای دستیابی به یک نتیجه طبیعی و عالی نیاز به تخصص دارد. تا 4 ساعت بعد از عمل نباید چیزی مصرف کنید زیرا به دلیل داروهای بیهوشی حرکات معده و روده شما کند است و باعث حالت تهوع و استفراغ می شود. 4 ساعت بعد از عمل کمی آب بنوشید و اگر مشکلی نداشتید می توانید از غذاهای نرم استفاده کنید و از روز دوم می توانید غذاهای جویدنی مصرف کنید. باید تا 24 ساعت از کمپرس سرد استفاده کنید تا وقتی که در مطب هستید پرستار باید برای شما این کار را انجام دهد وقتی به منزل رفتید می توانید با کمپرس یخ ورم و کبودی صورت را کاهش دهید. دراز کشیدن بعد از عمل بینی باعث تورم می شود سعی کنید بعد از عمل بینی در حد معمول دراز بکشید.

عمل بینی چه خطرات و عوارضی دارد ؟

عمل بینی مانند سایر روش ها دارای عوارض و خطراتی است. از عوارض عمل بینی می‌توان به خونریزی بینی، عفونت یا واکنش منفی نسبت به ماده‌ بیهوشی اشاره کرد. سایر خطرات احتمالی و عوارض جراحی بینی عبارتند از:

  • خون دماغ شدن مکرر
  • تنفس سخت از راه بینی
  • بی‌حسی دائمی در داخل و اطراف بینی
  • احتمال ایجاد ظاهر نامتقارن و غیر یکدست در بینی
  • درد، تغییر رنگ یا ورم مداوم بینی
  • اثر زخم
  • سوراخ شدن تیغه بینی

حتما باید در ویزیت‌های اولیه در مورد خطرات احتمالی عمل بینی با جراح‌ صحبت کنید.

آیا جراحی بینی گوشتی مشکل است ؟

بینی های گوشتی دارای گوشت یا عضله زیادی نیستند بلکه پوست ضخیم و چرب، مشخص بودن منافذ پوستی، پهن بودن ناحیه نوک بینی، زیاد بودن ضخامت پره های بینی، زیاد بودن پهنای قسمت تحتانی بینی، زیاد بودن ارتفاع پره های بینی از کنار، ضعیف بودن غضروف های بینی، این مشخصات باعث می شود بینی پهن و بزرگ بوده و مشخصات زیبایی مانند خطوط موازی ناحیه پشتی بینی، خطوط زیبایی ناحیه پره بینی و شامل باریک و مشخص نوک بینی دیده نشود. در بسیاری از افراد عرض پایه استخوانی بینی هم زیادتر از نرمال است. هر شخصی که نوک بینی پهن دارد در گروه گوشتی قرار ندارد.

در بعضی از افراد پهنای نوک بینی ناشی از غضروف های پهن و محکم است و این افراد برخلاف بینی های گوشتی پوست نازک دارند و نتیجه جراحی زیبایی بینی در آن ها بهتر است. اگر عمل بینی به روش صحیح و توسط بهترین پزشک بینی گوشتی عمل شود به شکل قبلی خود بر نمی گردد و بهبود ظاهر آن دائمی خواهد بود. به دلیل زیاد بودن ضخامت پوستی تورم این بینی ها بعد از عمل بیشتر است و مدت طولانی تری طول می کشد و برای مشاهده نتیجه باید 1 تا 2 سال صبر کرد.  افرادی که دارای بینی گوشتی هستند بعد از عمل جراحی نیاز به یک تا دو ماه استفاده از چسب بینی دارند و امکان دارد یک یا چند بار احتیاج به تزریق آمپول کورتون داشته باشند. دوره بهبود کامل تورم در آن ها طولانی تر از بینی های استخوانی است.

 

قبل از عمل بینی چه باید کرد ؟

قبل از جراحی بینی مراحلی وجود دارد که بیماران می توانند برای بهبودی سریع و کاهش عوارض و خطرات می توان از این مراحل استفاده کرد. که در ادامه با این مراحل آشنا می شوید.

رژیم غذایی : در هفته های اول رعایت رژیم غذایی سالم برای بیماران مهم است. تغذیه مناسب باعث سرعت در بهبود و کاهش خطر ابتلا به عفونت می شود. افراد باید حجم زیادی میوه و سبزیجات، دانه های غلات دارای پروتئین مصرف کنند. مکمل های تغذیه هم مفید می باشد.  پزشکان می توانند مکمل های خاصی از جمله ویتامین A، ویتامین C و بروملین را به کسانی که قصد انجام عمل زیبایی بینی را دارند توصیه کنند.

افراد که عمل بینی انجام می دهند باید از مواد غذایی و مکمل های خاص که می تواند باعث کاهش سرعت بهبودی و عوارض جراحی می شود دوری کنند. بیماران باید مکمل های ویتامین E، زنجبیل، گینگو و جینسنگ استفاده نکند. بعضی از مکمل های هومیوپاتی و گیاهی می توانند عوارض ناشی از بیهودی را ایجاد کنند به همین دلیل بیماران باید قبل از هر تغذیه اضافه ای با پزشک مشورت کنند. الکل می تواند توانایی کبد برای متابولیزه کردن صحیح تحت تاثیر قرار دهد. بیشتر پزشکان توصیه می کنند بیماران در هفته های اول بعد از جراحی از نوشیدن مشروبات الکی خودداری کنند.

داروها : برای آماده شدن جراحی بیماران باید پزشکان خود را درباره هر دارویی که مصرف می کنند مطلع کنند زیرا بعضی از داروها می توانند عوارض بعد از عمل ایجاد کنند. پزشک می تواند به طور موقت دارویی جایگزین تجویز کند. افراد باید از مصرف داروهای آسپیرین، ایبوپروفن و رقیق کننده خون جلوگیری کنند.

سیگار کشیدن : مصرف تنباکو جریان خون را در کل بدن کاهش می دهد و اکسیژن نمی تواند به سرعت به محل برش برسد. افراد سیگاری امکان دارد زمان بیشتری برای بهبود بعد از عمل نیاز داشته و خطر ابتلا به عفونت و زخم های نامطلوب هم در آن ها بیشتر است. سیگاری ها از انجام عمل جراحی بینی رد صلاحیت نمی شوند ان ها باید حداقل دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل سیگار را کنار بگذارند.

آماده سازی برای بهبود : بهبود جراحی بینی امکان دارد چند هفته طول بکشد و افراد باید بر اساس مدت زمان بهبودی آمادگی لازم را داشته باشند. ان ها باید حداقل دو هفته از کار خود بگذرند و فردی را پیدا کنند که به آن ها کمک کند تا به کار های روزمره شان رسیدگی کند. بعد از جراحی بینی می تواند اذیت کننده باشد به همین دلیل بیماران باد چند روز اول غذای نرم بخورند.

نحوه چسب زدن بینی

انتخاب چسب مناسب : چسب 1 سانتی‌متری کاغذی مارک 3M مورد تایید است.

تمیز کردن پوست صورت : باید صورت را با آب و صابون بشویید و بعد از آن با استفاده از پنبه آغشته به الکل پوست روی بینی و گونه ها را تمیز کنید. 10 دقیقه صبر کنید تا صورت خشک شود.

برش چسب ها به ابعاد مورد نیاز :

با توجه به سایز بینی خود چسب را در ابعاد زیر برش می‌دهیم:

6 الی 8 قطعه چسب به اندازه 3 الی 4 سانتی‌متر

2 قطعه چسب به اندازه 10 الی 12 سانتی‌متر

چسباندن قطعات بریده شده چسب روی بینی :

رو به روی آیینه بایستید و از بالای بینی به پایین به صورت عرضی شروع به چسباندن تکه چسب های 3 تا 4 سانتی متری کنید. بسته به سایز بینی 3 تا 4 تا چسب روی بینی می زنید طوری که مقداری از هر کدام در زیر دیگری قرار بگیرد و بعد به آرامی این قطعات را فشار می دهید تا به خوبی بچسبد. حالا نوبت استفاده از تکه چسب‌های 10 الی 12 سانتی‌متری است. به صورت طولی و به شکل U اقدام به چسباندن این قطعه در زیر بینی می‌کنید. وسط نوار چسب باید در زیر نوک بینی قرار گرفته و ادامه نوار از کنار بینی به سمت بالا برود و لبه‌های نوار باید تا نزدیکی زیر چشم ادامه پیدا کنند. توجه داشته باشید چسب‌ها جلوی سوراخ بینی را نگیرد تا در تنفس اختلالی ایجاد نشود. این بخش را که چسباندید روی آن را به آرامی مالش دهید تا روی بینی تثبیت شود. به همین ترتیب یک قطعه چسب 10 الی 12 سانتی‌متری دیگر نیز مطابق دستورالعمل بالا مجدد روی چسب قبلی می‌زنیم.

این بار از پایین بینی به بالا به صورت عرضی شروع به چسباندن تکه چسب‌های 3 الی 4 سانتی‌متری می‌کنید. بسته به سایز بینی 3 الی 4 تا چسب روی بینی می‌زنید طوری‌ که مقداری از هر کدام در زیر دیگری قرار بگیرد. سپس به آرامی این قطعات را فشار می‌دهید تا به خوبی بچسبند. در پایان قسمت کوچک از قطعه چسب که از نوک بینی بیرون زده را به دقت قیچی کرده و جدا می‌کنید. فراموش نشود در هنگامی که مشغول چسب زدن بینی هستید از فشار زیاد بر روی بینی پرهیز کنید.

شما با نحوه چسب زدن بینی آشنا شدید.

 

هزینه عمل بینی چقدر است ؟

هزینه عمل بینی به مواردی بستگی دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

تجربه جراح : دستمزد یک پزشک با شهرت و با تجربه از یک متخصص با تجربه و مهارت پایین تر بیشتر است. بسیاری از افراد به پرداخت هزینه اضافی تمایل دارند و می دانند جراحی با تجربه بیشتر نتیجه مطلوب تری هم کسب می کند.

امکانات جراحی : اگر پزشک دارای امکانات انجام عمل در مطب نباشد این را در بیمارستان یا مرکز جراحی انجام می شود که این امکان به هزینه های جداگانه نیاز دارد که بستگی به موقعیت، شهرت و تجهیزات متفاوت است. بسیاری از بیماران مایل به پرداخت هزینه های بالاتر برای لذت بردت و ایمنی و راحتی بیشتر هستند.

محل جغرافیایی : هزینه جراحی پلاستیک مثل بسیاری از کالاها و خدمات در جامعه متفاوت است. عمل جراحی بینی در یک کلان شهر نسب به عمل جراحی در شهرستان متفاوت است.

کلام آخر

قبل از انجام عمل بینی درباره آن اطلاعات کافی کسب کنید و درباره نحوه چسب زدن بینی از افراد با تجربه و پزشکان مشورت بخواهید. ممنون که تا ادامه  مقاله نحوه چسب زدن بینی همراه ما بودید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.