چه افرادی باید جراحی بینی انجام دهند ؟

ما در این مقاله سعی داریم بدانیم چه افرادی باید جراحی بینی انجام دهند ؟ اکثر افراد به دنبال زیبایی و زیبا تر شدن هستند. بینی قسمت مهمی از صورت است که تغییر آن باعث تغییر کل صورت می شود. امروزه با پیشرفت علم پزشکی و استفاده از روش های جدید در عمل جراحی پلاستیک یا جراحی درمانی بینی انجام جراحی زیبایی بسیار افزایش پیدا کرده است. با ما همراه باشید تا بدانید چه افرادی باید جراحی بینی انجام دهند ؟

جراحی بینی یا رینوپلاستی چیست ؟

جراحی بینی می تواند جراحی زیبایی یا جراحی درمانی برای از بین بردن اختلالات باشد. جراحی بینی رونوپلاستی و جراحی بینی سیپتوپلاستی انواعی از جراحی بینی هستند. عمل جراحی رینوپلاستی یا همان جراحی زیبایی بینی یکی از بهترین عمل های جراحی در دنیا است و افراد بسیاری این عمل را انجام می دهند. این جراحی بسته به نوع بینی فرد و تشخیص جراح پلاستیک به روش های مختلفی انجام می شود.

در این عمل با ایجاد برش هایی در بینی جراح پلاستیک در استخوان ها و غضروف های بینی تغییر ایجاد می کند و فرم بینی را تغییر می دهد. جراح بینی شامل جراحی بینی ترمیمی است که در این جراحی جراح پلاستیک به ترمیم بینی و بازسازی فرم بینی که قبلا جراحی شده می پردازند. عمل جراحی بینی ترمیمی امکان دارد یک عمل طولانی باشد و امکان دارد در این جراحی فرد به پیوند غضروفی نیاز داشته باشد که برای این کار از غضروف های گوش گرفته می شود و به بینی پیوند زده می شود.

 

چرا اکثر افراد جراحی بینی انجام می دهند ؟

بینی یکی از اعضای اصلی صورت است که در زیبایی و جذابیت تاثیرگذار است زیرا بیتنی در مرکز صورت و مرکز توجه قرار دارد. این زیبایی می تواند از نظر هر فردی متفاوت به نظر بیاید. بینی های انحراف دار، گوشتی و بزرگ جزء ایراداتی است که امروزه بسیار مطرح می شود. موثرترین راه برای رهایی از این مشکلات انجام جراحی بینی یا عمل بینی می باشد. عمل بینی رینوپلاستی یکی از عمل های زیبایی پرطرفدار دنیا است که به منظور زیباسازی بینی و رفع ایرادات صورت می گیرد. تعداد زیادی از افرادی که جراحی بینی انجام می دهند به دلیل زیباتر شدن آن این کا را انجام می دهند. عمل بینی می تواند انحراف، پولیپ، شکستگی، کج بودن و سپتوم بینی را درمان کند. تعداد افرادی که روزانه به عمل بینی نیاز دارند رو به افزایش است. یکی از دلایل آن به خاطر بیماری های مربوط به بینی بیشتر به دلیل افزایش ضریب نفوذ اعمال زیبایی در بین افراد است.

چه کسانی نیاز به جراحی بینی دارند ؟

انحراف بینی را می توان به دو شکل انحراف بینی خارجی و بینی داخلی مطرح کرد که آنچه ما به عنوان انحراف بینی مطرح می کنیم در حقیقت انحراف تیغه میانی بینی است. بینی خارجی دارای انحرافاتی است که این انحراف انحراف بینی گفته نمی شود و انحراف بینی داخلی جزء کارهای جراحی پلاستیک محسوب می شود. یکی از مهم ترین مشکلات داخلی بینی که در جراحی های پلاستیک مطرح است را انحراف تیغه بینی می گویند و در بسیاری از بیماران انحراف بیرونی بینی با درجات مختلفی از انحراف تیغه داخلی بینی همراه است. اگر افراد برای جراحی زیبایی بینی مراجعه کنند و مبتلا به پولیپ بینی باشند باید پولیپ بینی درمان شود و بعد جراحی پلاستیک بینی را انجام دهند.

تاثیر عمل بینی در ظاهر :

عمل بینی برای از بین بردن مشکلات و بیماری هاتی مربوط به بینی بسیار تاثیرگذار است. در ادامه به تاثیر عمل بینی در ظاهر می پردازیم :

  • عمل بینی می تواند باعث تغییر سایز بینی شود.
  • با عمل بینی می توانید قوز بینی خود را از بین ببرید.
  • عمل بینی باعث تغییر در سایز سوراخهای بینی شود.
  • جراحی بینی باعث تغییر ظاهر بینیهای گوشتی و استخوانی شود.
  • جراحی بینی می تواند باعث برطرف شدن انحراف و پولیپ بینی می شود.

چه سنی برای جراحی بینی مناسب است ؟

هنگامی که به سن بلوغ می رسیم تغییرات در ظاهر و صورت دیده می شود. این تغییرات باعث می شود احساس نازیبایی کنیم و به دنبال عمل های زیبایی باشیم. تغییرات ناگهانی سن بلوغ باعث می شود عمل بینی در بین نوجوانان بیشتر رواج یابد اما برای عمل بینی باید صبر کنیم که صفحات رشد بینی بسته شود. این صفحات در دختران سن 15 سالگی و در پسران 17 سالگی است. بهترین زمان برای عمل بینی در دختران 16 سالگی و در پسران در 17 سالگی است.

ویژگی بینی استخوانی یا گوشتی :

در بینی های گوشتی برای دیدن نتیجه عمل بینی باید کمی صبور باشید زیرا دوران بهبود بینی و دیدن بینی جدید نیاز به زمان بیشتری دارد. بینی های استخوانی نسبت به بینی های گوشتی نتیجه بهتر و زود تری را نشان می دهد. بینی های که پوست نازک و غضروف سفت و محکم تری دارند استخوانی هستند. بینی های استخوانی برای برطرف کردن قوز روی بینی و برآمدگی های آن به سمت عمل های زیبای می روند. بینی گوشتی دارای پوست ضخیم تر هستند. غضروف ضعیف و نرم تر، نوک پهن و بزرگی دارند و غدد چربی روی بنی وجود دارد. عمل بینی گوشتی باعث برطرف شدن افتادگی نوک بینی می شود و پهن بودن نوک بینی را از بین می برد. عمل بینی برای بینی های استخوانی راحت تر صورت می گیرد و نتیجه آن بهتر خواهد بود. بینی استخوانی به لیل داشتن غضروف محکم تراشیدنش و فرم دادن آن آسانتر می شود.

 

مدل های عمل بینی

جراحی بینی به سه دسته تقسیم می شود.

عمل بینی طبیعی : این نوع عمل بینی برای از بین بردن عیب های ظاهری در عین حفظ کردن ظاهر طبیعی بینی انجام می شود. این نوع عمل در بین آقایان بیشتر رواج دارد. علاوه بر حفظ عملکرد تنفسی بینی و ظاهر طبیعی آن مورد عمل قرار می گیرد.

عمل بینی فانتزی یا عروسکی : جراحی بینی که با هدف کوچک تر کردن سایز بینی انجام می شود عمل بینی فانتزی گفته می شود. در این نوع عمل باید پزشک زیبایی تخصص و تجربه داشته باشد. کوچک شدن سایز بینی می تواند مشکلات تنفسی به وجود بیاورد. تغییر سایز و بالا رفتن نوک بینی باعث تغییر زاویه بین بینی و لب می شود. اگر این تغییر زاویه زیاد باشد یعنی بینی حالت خوکی شده و علاوه بر مشکلات تنفسی زیبا هم نیست.

عمل بینی نیمه فانتزی : عمل بینی نیمه فانتزی ویژگی و خصوصیت های هر دو نوع عمل را دارا است. علاوه بر اینکه شما یک بینی طبعی دارید مقداری قوس روی بینی شما نشان دهنده عمل زیبایی بینی می باشد. امروزه عمل بینی در بین خانم ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

تاریخچه عمل بینی :

بینی در مرکز صورت است. برای اینکه کل اجزای صورت با هم تناسب داشته باشند زیبایی بینی اهمیت زیادی دارد. عمل بینی از همان اول مدرن و پیشرفته نبوده است.  تاریخچه بینی به بیش از هزار سال قبل بر می گردد. اولین کشوری که جراحی بینی را انجام داد کشور هند قدیم بود. در آن زمان مجازات کسانی که دزدی می کردند این بود که نوک بینی یا کل بینی آن ها قطع شود به همین دلیل شخصی به نام سوشروتا بینی این افراد را به کمک پوست پیشانی ترمیم می کرد. در ان زمان اتفاقاتی مانند گاز گرفته شدن بینی توسط حیوانات وحشی و جنگ باعث می شد فرد کل بینی اش را از دست بدهد. این پزشک هندی با این روش بینی آن ها را عمل می کرد.

بعد ها در قرن 16 میلادی یک جراح ایتالیایی برای کسی که در جنگ بینی خود را از دست داده بود پوست بازویش را به بینی اش پیوند زد تا خون از راه پوست به بینی جریان پیدا کند. این روش بسیار خشن و چندش آور است اما در آن زمان تحول بزرگی در زمینه علم پزشکی رخ داد. بسیاری از افراد این جراح ایتالیایی را پدر جراحی بینی در دنیا می دانند.

اقدامات قبل از عمل بینی

  • برخی از قرصهای مسکن باعث افزایش خونریزی می شود. قرص هایی مانند آسپرین و ایبوپروفن این تاثیر را دارند. پیشنهاد می شود استفاده از این قرصها را از دو هفته قبل از عمل بینی متوقف کنید.
  • توصیه می شود از دو هفته قبل از جراحی بینی مصرف دخانیات مثل سیگار و قلیان را کم و در صورت امکان قطع کنید.
  • در روزهای نزدیک به عمل بینی مراقب سلامتی خود باشید که سرماخوردگی پیش نیاید. اگر به سرماخوردگی دچار شدید عمل بینی را باید عقب بیندازید.
  • هشت ساعت قبل از عمل بینی باید ناشتا باشید. بنابراین از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید. اگر ناشتا نباشید، مواد بیهوشی اثر حالت تهوع را به همراه خواهد داشت.

 

عوارض جراحی بینی

جراحی بینی مانند سایر روش های دیگر دارای عوارضی است که در ادامه با عوارض جراحی بینی آشنا می شویم.

  • ماندن جای زخم و بخیه روی بینی.
  • تغییر رنگ پوست بینی.
  • خون دماغ شدن.
  • بی حسی در ناحیه بینی.
  • کج شدن بینی و مشکلات تنفسی می باشد.
  • در برخی از عوارض بینی نیاز به عمل مجدد پیدا می کند.

مراقبت های بعد از عمل بینی

  • بعد از جراحی بینی باید به صورت درازکش استراحت کنید. به طوری که سر بالاتر از شانه قرار بگیرد.
  • جراح برای حفظ شکل بینی و محافظت از آن برای شما گچ بینی استفاده می کند. این گچ بعد از یک هفته برداشته می شود.
  • برای نوشیدن مایعات از نی استفاده نکنید. این کار نیاز به نفس بیشتر دارد که به بینی شما فشار بیشتری وارد می کند.
  •  در زمانی که در بینی شما پد قرار دارد و پانسمان دارید، با دهان نفس بکشید.
  • از غذاهای مایع و پوره شده استفاده کنید. چرا که جویدن و گاز زدن برای شما سخت خواهد بود.
  • از میوه و سبزیجات بیشتری استفاده کنید. فیبر موجود در آن باعث ایجاد یبوست نمی شود.
  • سعی کنید به آرامی مسواک بزنید و به لب بالا فشار وارد نکنید.
  • تا یک ماه بعد از عمل بینی از عینک استفاده نکنید. استفاده از عینک به بینی شما فشار وارد می کند. ممکن است روی شکل بینیتان تاثیرگذار باشد.
  • زمانی که بینی شما پانسمان دارد ایستاده زیر دوش قرار نگیرید.
  • تا دو هفته بعد از عمل بینی سر خود را بالا نگه دارید. شب ها هنگام خوابیدن زیر سر خود از چند بالش استفاده کنید. این کار از خونریزی جلوگیری می کند. به کاهش ورم نیز کمک می کند.
  • سعی کنید برای بروز احساسات کمتر فشار وارد کنید، به آرامی بخندید.
  • از آناناس بیشتر استفاده کنید. این میوه به بهبود زودتر جای بخیه و زخم کمک می کند و برای کاهش درد و ورم بسیار موثر می باشد.
  • روش صحیح چسب زدن به بینی را از جراح خود بپرسید. صحیح چسب نزدن بینی موجب بد حالت گرفتن و کج شدن آن می شود.
  • بعد از ترخیص، از بیمارستان مراقبت هایی که در منزل انجام می دهید می تواند دوره نقاهت را برای شما راحت تر و کوتاه تر کند.
  • حتما روی تخت دراز بکشید و سرتان را بالاتر از شانه قرار دهید. این کار باعث کاهش خونریزی می شود.
  • از گاز زدن و جویدن غذا خودداری کنید. این کار به بینی شما فشار وارد می کند و باعث خونریزی می شود.
  • از انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش خودداری کنید. اما بعد از طی شدن سه تا چهار هفته می توانید فعالیت خود را مجددا آغاز نمایید.
  • زمانی که بینی شما دارای پانسمان است برای حمام کردن ایستاده زیر دوش قرار نگیرید.

 

انتخاب یک جراح بینی

هنگامی که تصمیم به عمل دارید بسیاری از افراد به شما پزشک های خوبی را معرفی می کنند شما می توانید با مراجعه کردن به وب سایت این پزشک ها نمونه کارهای آن ها را بررسی کنید. عمل بینی به صورت فانتزی نیاز به تخصص و تجربه دارد. شما می توانید با دیدن رزومه و نمونه کار به تجربه پزشک پی ببرید. بعد از انتخاب جراح با مطب تماس بگیرید و وقت مشاوره تعیین کنید و انتظارات خود را از نتیجه عمل بینی به پزشک اطلاع دهید. پزشک با توجه به ویژگی بینی می تواند نتیجه نهایی عمل بینی را به شما نشان دهد. در انتخاب بهترین جراح بینی دقت کنید زیرا بحث زیبایی در کنار تنفس درست توسط بینی مطرح است. تنفس با کمک بینی بعد از عملی که به درستی انجام نشده بسیار سخت خواهد بود.

کلام آخر

قبل از انجام جراحی بینی از انتخاب جراح متخصص و کلینیک معتبر اطمینان حاصل کنید و از افراد با تجربه مشورت بخواهید. ممنون که تا ادامه مقاله چه افرادی باید جراحی بینی انجام دهند ؟ همراه ما بودید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.