کراس بایت چیست؟

کراس بایت چیست؟

کراس بایت نوعی مال اکلوژن یا بهم ریختگی دندان می باشد.

به سادگی بگوییم، دندان ها به درستی روی هم دیگر قرار نمی گیرند.

زمانی که شخص بایت درست داشته باشد، دندان های جلویی به درستی روی دندان های پایینی قرار می گیرند. در برخی که کراس بایت دارند، چنین چیزی رخ نمی دهد. دندان های بالایی و پایینی یا روی هم قرار نمی گیرند یا در پوزیشن درستی بایت ندارند.

انواع متفاوتی از کراس بایت می باشد. شکلی به نظر می رسند و می توانند روی هر شخصی به شکل متفاوتی تاثیربگذارند. یک یا چنددندان بالایی به نظر عقب تر از آرک پایینی به نظر می ایند، زمانی که دهان بسته می شود. نمونه دیگر آن، دندان های پایینی دندان های بالایی را اورلپ می کنند.

 درصورتی که دندان های جلویی مشکل باشند، کراس بایت قدامی گفته می شود یا آندربایت.

زمانی که دندان های عقبی مرتب نباشند، کراس بایت خلفی گفته می شوند.

چرا کراس بایت رخ می دهد؟

در بسیاری از آن هایی که دچار آن می باشن، یک ریشه وراثتی می باشد.

بنابراین اگر بیمار یا یکی از اقوامش کراس بایت داشته باشند یا برای درمانش هم اقدام کرده باشند، باز دلیل خوبیست که نزد یک متخصص ارتودنسی برای معاینه مراجعه کرد. خصوصا در مواردی که کودک باشد. معمولا درمان کراس بایت در کودکی خیلی راحت تر می باشد.

کراس بایت فقط ژنتیک نیست. دلیل دیرگ آن گاها به خاطر اینست که دندان های دائمی قبل از دندان های شیری بیفتند، رشد کردند. همین باعث بهم ریختگی می شود.

علل بروز مشکلات دیگر کراس بایت چیست؟

چندین مشکل می باشند که منجر به کراس بایت بدون درمان رهاکردنش می شوند.

ناراحتی رایج ترینش است. اما مشکلات دیگری هست که آن را جدی تر می کند. تحلیل لثه، از دست دادن دندان و درد فک.

اگر کراس بایت مرتبط با باریک بودن اندازه پلت و فک باشد، مشکلات باید در پیش دارید. حتی مشکلات تنفسی هم پیش می آید. افرادی که کراس بایت دارند، احتمال بیشتری می رود که شکستگی یا دندان قروچه را تجربه کنند.

درنتیجه دندان حساس تر شده و مینای دندان ظریف می شود. درنهایت هم دچار سردردهای شدید می شوید.

بعد از تشخیص چه باید کرد؟

نیازی به منتظر ماندن برای درمان نیست.

حتما و سریعا برای دران آن اقدام کنید. می توانید با یک متخصص ارتودنسی ترتیب ملاقات دهید. که به بررسی فک و صورت تان، و درمان آن نیز بپردازد.